Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

KITA BUKANLAH UMMAT YANG TERBAIK


Wah! Tempoh yang panjang, saya tidak berada di gelanggang blog ini. Lama rasanya tidak bersama dengan teman-teman yang setia membaca dan mendapatkan maklumat di sini. Alhamdulillah, saya kembali...

Wah, terimbau dengan album baru Nowseeheart yang bertajuk NowSeeHeart Kembali, saya rasa begitu teruja dan seronok bila tahu kumpulan yang dihormati ini kembali berada di dalam dunia dakwah nasyid. Album baru yang ditunggu-tunggu bertahun-tahun lamanya akhirnya berada di pasaran. saya pun dah dengar lagu-lagunya, walaupun cuma dimuatkan 4 lagu baru mereka, namun, ia tidak langsung mengecewakan. Ini mungkin kelebihan daripada tidak kerap mengeluarkan album kot. Sebab ramai yang dah lama tak dengar lagu-lagu lama mereka.

Semangat dalam diri ini alhamdulillah Allah telah dorongkan untuk terus melakukan amanah yang diberikan. Al-maklumlah, ia tidak mampu saya sempurnakan semua. tetapi berusaha untuk lakukan yang terbaik untuk semua. Saya dah hampir sebulan, suara tidak berada di tahap yang membanggakan. Sakit juga tekak dengan suara serak-serak basah. Namun apakan daya, usaha kena diteruskan. KAMZ dah berazam dan berusaha untuk bina keyakinan, jika kita sebarkan agama Allah, pasti Allah tidak akan mensia-siakan kita.

Semalam (22 Mei 2011) saya baru pulang dari Tamrin Tarbawi Kebangsaan bersama WADAH-ABIM-PKPIM. Alhamdulillah, begitu banyak pengalaman dan pengetahuan yang menginsafkan dan memberikan peringatan. Sepanjang kursus ini, saya banyak betul menangis. Menangis mengenangkan apalah kerja yang saya dah lakukan untuk ummat dan lebih penting lagi untuk keluarga dan diri sendiri? Ya Allah, Ya Tuhanku... berdayakah aku?

Kita kerapkali menyangka bahawa kita lakukan dah terbaik dah, tetapi sebenarnya ia adalah kesamaran yang disebabkan oleh rasa selesa dan senang serta mengharapkan pujian dan kata-kata orang. Ya Allah, saya terleka...

Perbincangan slot pertama, kami peserta diingatkan, sebagai pendakwah, perlu dilakukan kerja-kerja pemetaan dan beradalah di dalam masyarakat. Terlibat bersama mereka dan jadikan mereka sebahagian dari objektif dakwah diri kita. Apabila usaha ini bermula, pasti ada halangan dan musuh-musuh yang nyata atau tidak, maka apabila berdepan dengan mereka;

  1. Kukuhkanlah iman.
  2. Ingatlah Allah s.w.t.
  3. Mantapkanlah keilmuan.
  4. Elakkanlah bermusuh-musuhan dan bentuk serta perkuatkanlah jamaah.
  5. Datangkanlah kesabaran baik di ketika senang atau susah.
  6. Elakkanlah diri dari perasaan riak dan sombong diri.

Kemudian seseorang bertanya, "Macamana nak istiqamah?". Maka dipetiknya satu hadith yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dari Ibnu Umar r.a. Berkata Rasulullah s.a.w., "Anggaplah dunia ini seolah-olah kita orang yang berdagang atau bermusafir" Lalu disahut Ibnu Umar, "Apabila masuk waktu petang janganlah ditunggu sehingga Subuh dan apabila masuk waktu Subuh janganlah ditunggu sehingga petang."

Peringatan yang membuatkan saya terus menitiskan airmata apabila mendengar ceramah perdana akhir yang menceritakan tentang siapa ummat yang terbaik? Bukan kita, kata penceramah, bukan kita. Bahkan kita tidak akan menjadi ummat yang terbaik. Once forever uammat yang terbaik itu ialah ummat yang berada bersama Rasulullah s.a.w. Bagaimana mereka menjadi ummat yang terbaik?

Penceramah memulakan dengan pernyataan, "Dakwah adalah tulang belakang agama, dan ketahanan dalaman adalah tulang belakang dakwah." Ketahanan dalaman ini termasuklah pembinaan akal, hati dan rohani, akhlak, niat serta ilmu pengetahuan. Rasulullah s.a.w. memainkan peranan dalam membina generasi yang terbaik itu. Kita tidak mungkin dapat menjadi sebaik-baik ummat tetapi di dalam sejarah dunia bermula dari Nabi Adam a.s. sehinggalah ke akhir zaman hanya ada satu yang terbaik dan mereka itulah yang harus menjadi ikutan dan dijadikan contoh buat kita meneruska kehidupan kita dalam dunia mencabar ini.

Maka, Rasulullah telah membina generasi 'hardcore' ini. Mereka menjadi teras dan contoh yang terbaik melalui petunjuk Allah kepada Baginda Rasulullah.

  1. Baginda Rasulullah telah membina minda, pemikiran atau fikrah yang jitu yang membawa akal dan bentuk fikiran itu kepada Allah dan Allah kepada akal dan bentuk fikir mereka. Ini menjadikan pemikiran mereka pemikiran yang Rabbani. Meletakkan Allah dalam setiap tindakan mereka.
  2. Kemudian, berlaku proses pembersihan jiwa melahirkan hati serta jiwa yang bersih dan murni. Maka dari hati yang murni lahirlah niat yang murni. Dari niat yang murni akan lahir pemikiran yang murni dan dari pemikiran yang murni akan mengeluarkan bentuk percakapan dan lidah yang murni.
  3. Budaya yang dibangunkan seterusnya selepas proses 'tazkiyatun nafs' adalah proses ta'lim. Tidak lain dan tidak bukan adalah membaca Al-Quran. Maka, buat kita semua, bacalah Al-Quran sekurang-kurangnya 100 ayat sehari.
  4. Dan yang terakhir adalah mengikut sunnah Rasulullah s.a.w. sebagaimana sayangnya Abu Bakar kepada Rasulullah s.a.w.

Saya merasa terpanggil untuk berkongsi pengetahuan ini memandangkan ini peluang yang Allah anugerahkan kepada saya untuk berada di dalam jamaah ini. Kerapkali diungkapkan di dalam tamrin yang lalu, kita yang berada di dalam jamaah ini adalah nikmat dan rahmat yang telah Allah s.w.t. curahkan kepada kita. Kita harus bersyukur kerana dipilih berada di dalam kerja serta usaha dakwah dan islah ini. TUNE-lah diri kita.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang