LAPANG SEBELUM SEMPIT


Alhamdulillah... KAMZ masih diberikan ruang untuk mencatatkan sejarah hidup dan perjalanan yang sungguh amat memeritkan. Benar sebagaimana yang kerapkali disebutkan oleh sahabat-sahabatku, hidup ini adalah satu kesengsaraan. Kehidupan umpama kita sedang nyenyak tidur dan merasai keindahan mimpi, tetapi apabila tersedar, alangkah kecewanya kita sebab yang kita lalui tadi hanyalah mimpi! Begitu juga hidup ini, kita hanya akan sedar apabila kita bangkit kembali nanti apabila Allah s.w.t. akan menghitung kita.

KAMZ hari ini berjalan jauh. Memulakan perjalanan dari Kuala Selangor ke Sungai Besar. Ketika dalam perjalanan, tiba-tiba KAMZ teringatkan perancangan kursus kepimpinan yang sepatutnya dilaksanakan sempena muktamar ABIM Kuala Selangor... Allah... bila masanya KAMZ lapang?

Kemudian, KAMZ bergerak pulang semula ke Kuala Selangor dan menuju ke Kuala Lumpur untuk menghantar adik ipar KAMZ, di dalam kereta, tidak berhenti merancang, apa nak buat lagi. Ya Allah, sekarang KAMZ berfikir, siapa pula yang akan menolong? KAMZ tidak rasa bebanannya, cuma apa yang sering dipositifkan di dalam benak hati dan fikiran adalah, tidak ada daya, hanya Allah dan Allah yang telah mengizinkannya.

KAMZ terus positif dan bergerak lagi dan kali ini ke Ampang Pecah untuk berceramah. Tajuk ceramah hari ini adalah Pengurusan MASA. Aduh, timbul rasa bersalah dan risau apabila memikirkan masa yang telah Allah hadiahkan tidak digunakan sepenuhnya. Ceramah kali benar-benar rasa penat. Mungkin kerana banyak berfikir atau sebenarnya memang penat yang belum lagi ada masa rehat?

Mungkin sekarang KAMZ rasakan sempit, tetapi sebenarnya inilah kelapangan yang Allah sediakan sebelum tempat berakhir kita di tempat yang sempit dan gelap. Maka, kehidupan ini adalah peluang yang Allah berikan dengan kelapangan yang amat sangat sehinggakan ada ruang masa dan ruang bergerak yang sebebas-bebasnya. Tambahan pula, kehidupan kita di Malaysia ini aman dan tiada apa-apa sekatan dan kesempitan.

Maka, marilah kita fikir, adakah kita manfaatkan kelapangan ini sebenarnya atau kita sekadar memikirkan kesempitan yang kita hadapi? Kekurangan masa, himpitan keluarga, kesempitan material atau tekanan semasa? Itu hanya alasan, kerana DIA Maha Mengetahui akan setiap sesuatu yang kita lakukan.




11.07 pm
20 April 2011
16 Jamadilawal 1432H
Kuala Selangor

No comments: