Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

PERJALANANKU 5 MAC 2011


Alhamdulillah, saya meneruskan hari walaupun semalam adalah hari yang sangat 'memberangsangkan'. Mana taknya, salah sendiri, apabila saya sampai di Petronas Batu 7 Cheras, saya dimaklumkan tarikh ceramah telah bertukar ke 26 Mac 2011. Menarikkan? Apa lagi, sedikit terharu dan memenatkanlah. saya bergerak ke Darul Kifayah bersama program Zaki. Menarik dan dapat jumpa Mus, Alin dan Zita.

Saya berasa teruja juga sebab dah lama tak jumpa Alin dan Mus dalam program. Alhamdulillah walaupun lama tak berprogram, nampak mereka mahu, tapi memang sengallah... Mana taknya, dah lama tinggal tu... Zita, saya baru jumpa, dia anak buah program zakat kami tahun 2008 tu... Zaki masih 'contact' dia. Harap dia ada minat. Dia belajar di UIAM sekarang. Saya doakan agar dia istiqamah dan belajar banyak di UIAM.

Ketika saya tersadai kepenatan memandu awal pagi di Petronas Batu 7 Cheras, teringat kepada perkara yang dibincangkan dengan Azali tentang pertemuan dia bersama rakan-rakan PEPIASnya. Alhamdulillah berjalan lancar namun, terdapay kekesalan pada suaranya ketika saya menghubunginya untuk mendapatkan maklumbalas. "3 orang je bang yang datang", balasnya apabila ditanya.

Apa sebenarnya yang berlaku di dalam PEPIAS ini? Makin hari semakin susut semangat berjemaah mereka. Semakin jauh dan penuh dengan tanda tanya yang tidak mungkin dapat dijawab melainkan yang ampunya diri. Pelbagai yang dibincangkan tentang mereka. Bahkan, pertemuan yang dicanangkan semalam adalah pertemuan bakal 'trainers' PEPIAS! Inikah yang akan terus berlaku di dalam PEPIAS.

Setelah saya dan rakan-rakan jauh mengembara dan berkelana di dalam bidang latihan dan motivasi ini, juga penglibatan secara langsung dengan ABIM, dilihat belia khususnya rakan-rakan di IPTA ini sudah semakin hilang fokus belajar mereka di IPTA. Apatah lagi apabila disogokkan dengan kesibukan di dalam kampus sehingga lupa tanggungjawab mereka untuk masyarakat, apatah lagi ummat.

Perjalanan pelajar-pelajar IPTA ini lebih untuk mencari kesenangan kehidupan masa depan mereka berbanding tujuan hidup akhirat. Penglibatan pelajar-pelajar ini terhadap program-program masyarakat amat rendah bahkan mreka seolah-olah ada ego dan tidak mahu kalah dengan sesiapapun. Berbalik kepada rakan-rakan PEPIAS ni pula, mereka sudah semakin jauh tersasar dari corak cara kerja dan perjuangan yang pernah saya menjadi sebahagian darinya. Tidak ada lagi kesibukan program di sekolah, bahkan lebih berminat untuk memenuhi program-program berbentuk tertutup dan hanya menunggu disogokkan.

Bakal-bakal 'trainer' ini juga dilihat amat lemah kemahiran dalam melaksanakan tanggungjawab, baik mengurus dan apatah lagi menyusun dan membina modul. Pernah saya ditanya, kenapa ahli PEPIAS ini sudah tidak mahu mengakui bahawa mereka adalah ahli PEPIAS? Saya secara personal mengakui masih punya usaha dan mengaku bahawa saya masih ahli PEPIAS. Bahkan ada juga yang sudah menyebarkan ura-ura saya lah punca keberantakan dalam PEPIAS bersama beberapa orang senior lain. Entahlah, dugaan apalah ini, namun yang pastinya dari Allah s.w.t..

Saya melihat, apa yang berlaku di dalam PEPIAS hari ini berlaku atas beberapa faktor pengubahsuaian yang berlaku dalam corak perjuangan dan pergerakannya. Pertama, terlalu banyak program yang sifatnya gah tetapi isi kandungannya tidak langsung diberikan perhatian. Kedua, sudah hilang hormat seorang ahli kepada kepimpinannya, sehingga apa yang diperkatakan oleh pimpinannya, tidak diendahkan langsung. Ketiga, ketidakadilan dalam pertimbangan kepimpinan oleh pemimpinnya sendiri. Keempat, yang dilebihkan mereka adalah bilangan ahli tetapi bukan pada kualiti ahlinya. Kelima, menganggap siapa sahaja yang tidak sehaluan dengan mereka adalah musuh atau penghalang mereka. Keenam, dalam bab kerohanian, jauh meninggalkan usaha jemaah, usrah tidak lagi membincangkan soal dakwah serta usaha membina kerohanian langsung tidak diutamakan.

Ini cuma pandangan saya secara peribadi melihat apa yang berlaku di dalam mata rantai jemaah WADAH-ABIM-PEPIAS ini. Saya merasa terpanggil untuk melakukan sesuatu, tetapi apakan daya untuk melakukannya berseorangan. Tulisan ini bukan untuk menyakitkan hati sesiapa atau menyebarkan apa-apa, tetapi ia adalah sebagai peringatan kepada saya sendiri untuk melakukan sesuatu dan mengharapkan, sesiapa sahaja yang membacanya untuk kembali membuka mata, meluaskan deria telinga serta melapangkan dada untuk menilai apa yang dilihatnya dengan kesungguhan kerja dakwah yang perlu diteruskan.

Lama dah saya sebut tentang ada mata buta, ada telinga tuli dan ada hati mati, sebab apa yang sepatutnya dilihat, tidak nampak, yang sepatutnya di dengar tak dengar dan hati yang sepatutnya merasakan ada sesuatu yang tak kena sudah hilang rasa. Ini yang berbahaya di dalam jemaah kita. Moga Allah s.w.t. membantu dalam membina generasi yang kita semua cita-citakan ini.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang