CINTA DAN KASIH SAYANG


Semalam KAMZ ke usrah ABIM Selangor di Shah Alam, dapat ilmu yang berguna yang sepatutnya menjadi bekal kita sebagai pendakwah yang turut sama ingin menyumbang di dalam gerakan yang telah didahului oleh para Nabi dan Salafus Saleh. Perjalanan ini tidak mudah, dan KAMZ merasakan ia adalah suatu perjalanan yang memang benar-benar menguji kesabaran dan keimanan serta tahap keupayaan dalam menimbangtara masalah serta isu-isu yang berlaku berhampiran dengan dunia kehidupan kita.

Alhamdulillah, Allah s.w.t. semakin menumpahkan dan menganugerahkan cinta agung kepada ummat manusia dengan memilih Nabi Muhammad s.a.w. sebagai Penghulu segala nabi. Atas kasih sayang yang agung ini, telah disediakan air telaga kautsar buat ummat semuanya. Setiap orang yang bergelar ummat Muhammad, akan dapat meminum air ini dan menghilangkan dahaga ketika di padang mahsyar. Ya Allah, adakah rasa cinta ini hanya percuma sahaja atau ia datang pelbagai tanggungjawab dan peranan manusia?

Ketika sedang asyik masyuk, ummat Muhammad ini berbaris menunggu giliran bejana atau cawan mereka diisi, pada ketika itu datang malaikat, merampas bejana mereka dan dicampakkannya ke tanah. Seorang demi seorang. Lalu berkata nabi; "Mereka sahabatku, mengapa engkau rampas dan campakkan cawan mereka, mereka itu ummatku?"

Malaikat dalam keadaan marah itu pun berkata, "Adakah benar begitu sedangkan, sesudah engkau wafat, mereka ini tidak lagi menjalankan apa yang engkau sunnahkan dan mereka ini juga tidak meninggalkan apa yang telah engkau larang."

Ya Allah, rupanya banyak perkara yang telah kita tinggalkan, banyak perkara yang kita tidak buat, banyak perkara yang telah kita bazirkan masa kita yang hasilnya, TIDAK ADA! Hampir belasan tahun KAMZ terlibat di dalam kerja dakwah ini, menitis airmata apabila artikel ini ditulis mengenangkan apa yang telah KAMZ lakukan dan perbuatkan, seolah-olah ianya sia-sia untuk diri dan mereka yang berada disekitar KAMZ sendiri. Takut, khuatir, bimbing kalau-kalau amal ini Allah tidak terima hanya kerana ada sedikit kerosakan di dalam hati.

KAMZ tidak pernah menyangka ada yang terkesan dengan apa yang KAMZ catatkan, kerana selama hari ini, banyak kebaikan yang dicatatkan diblog ini, tetapi kecacatan mudah sangat dihidu dan dikenalpasti. KAMZ sarankan buat para pembaca, tidak ada manusia yang sempurna bahkan semuanya akan membuat kesalahan, sekiranya catatan KAMZ mengundang rasa tidak senang, KAMZ pohon berjuta kemaafan.

Kenyataan tidak usahlah ditutup, kelemahan tidak usahlah malu untuk kita terima, kerana semua manusia melakukan kesalahan, KAMZ juga mohon kemaafan sekiranya ada keterlanjuran kata, tetapi KAMZ pohon untuk anda yang terus membaca, fahamilah bahawa kita ada mata, lihatlah dengan dalam-dalam, bukan sekadar gambaran yang digambarkan manusia. Keadaan ini sangat penting kerana kita hidup di dunia ini penuh dengan kepura-puraan. Gunalah hati untuk menilai sedalam-dalamnya, benar KAMZ juga melakukan kesalahan, hasil muhasabah yang panjang, inilah sebenarnya tanda CINTA dan KASIH SAYANG.

Berapa ramai yang sudah tidak peduli tentang perkembangan kerja dakwah PEPIAS dan berapa ramai pula yang 'mengambil' berat? Berapa ramai yang merasakan kerja yang mereka lakukan ini sebagai kerja dakwah, dan berapa ramai pula yang mempersoalkan diri mereka bahawa adakah yang aku buat ini 'berdakwah'? Doa Nabi s.a.w. ketika melihat bejana ummatnya dihumban ke tanah, "Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah yang berhak menghukum kesalahan mereka itu kerana mereka itu adalah makhluk Engkau, tetapi sesungguhnya sekiranya Engkau mengampunkan mereka, maka Engkaulah Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Pengampun." Dan doa ini Rasulullah bacakan walaupun ummat Nabi itu telah meninggalkan dunia dan Baginda terus membacanya sehingga ke hari ini dan sehingga ke hari kiamat!

Ingatlah wahai teman-temanku sekalian. Bahawasanya, Allah s.w.t. akan mempersoalkan setiap nafas yang dihembuskan, setiap bicara yang dibisikkan, setiap batuk yang dilepaskan, setiap perbuatan yang disembunyikan, semuanya akan dibongkarkan dan dipersoalkan. Adakah KAMZ bersedia untuk berdepan dengannya? Tidak, ada banyak dosa yang KAMZ dah lakukan, dosa dengan manusia KAMZ pohon rakan-rakan yang membaca, maafkanlah. Semoga Allah memberikan kasih sayangnya terus kepada kita semua, bersama di dalam jemaah WADAH-ABIM-PEPIAS ini. Inilah nukilan CINTA dan KASIH SAYANG. Semoga ia memberikan kesan kepada yang membacanya.

No comments: