Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

KEINDAHAN


Apabila kita bercerita tentang keindahan, apa yang kita fahami ia adalah sesuatu yang abstrak dan tidak serupa pada nilaian manusia yang memiliki pelbagai kecenderungan dan keutamaan. Ramai yang menafsirkan bahawa keindahan itu adalah suatu topeng yang menutupi keadaan atau situasi yang sebenarnya. Akhirnya, keindahan itu disalahtafsirkan yang mana pada hakikatnya Allah s.w.t. amat sukakan keindahan.

Allah itu Maha Indah. Kuasa-Nya telah melahirkan perasaan yang sukakan akan keindahan. Adalah normal bagi manusia merasai senang apabila bersih dan akan ada rasa tidak senang apabila ada kekotoran. Begitu juga apabila berkunjung ke tepi pantai. Perasaan yang aman mula terasa apabila tiada ombak besar berbanding berlakunya ribut taufan sebagaimana tsunami itu. Ini adalah fitrah yang tidak dapat dinafikan. Keindahan yang sebenar itulah yang dikurniakan kepada manusia agar berakhlak mulia dan bersama kita adanya sifat-sifat yang penuh keindahan.

Keindahan yang sebenar haruslah hadir dari jiwa yang benar-benar ikhlas dan tunduk kepada perintah Allah s.w.t. Tidak hairanlah apabila dapat kita lihat, ada dikalangan teman-teman kita, dari sudut penampilannya sungguh indah, tetapi ramai yang tidak menyenanginya. Rumah cukup besar, tetapi tidak gemar orang untuk mendatanginya. Ternyata, terdapat beberapa perkara pokok yang harus diperhalusi untuk kita ini memiliki keindahan yang hakiki dan sebenar.

Pertama, keindahan itu letakknya pada kebersihan. Bersih ini adalah berbentuk fizikal dan bukan fizikal. Bersih fizikal adalah cerminan kepada bersihnya bukan fizikal. Bersih pakai dan penampilan adalah disebabkan bersihnya hati dan keikhlasan. Kadangkala, dapat kita lihat seseorang yang pakaiannya tidaklah mewah, tetapi penampilannya cukup menyerlah dan meyakinkan. Kebersihan yang sebenar datang dari hati bukan hanya apa yang ditonjolkan mata. Cuba nilai diri kita, adakah kita seseorang yang sentiasa ingat bahawa ‘bersih itu sebahagian dari iman’? Bermula dari hati yang bersih pasti akan menjadikan pemikiran dan fizikal yang bersih.

Syarat keindahan kedua adalah keserasian. Sebagai contohnya, kehidupan yang dilalui oleh seorang guru dengan pendapatan yang ada cukuplah sekadar ia melambangkan kita itu seorang guru. Hidup biar profesional, dan yang penting ukur baju pada badan sendiri. Apa yang perlu diutamakan dalam keserasian ini ialah gunakan barangan yang mampu bukan boleh. Apapun yang tidak serasi, seorang guru bergaya pakainya seperti seorang artis, sudah tentu akan hilang keserasiannya. Maka, akan hilang preofesionalismenya. Cakapnya tepat pada masanya, tindakannya sesuai dengan keadaan dan situasi semasa.

Perawatan pula merupakan syarat keindahan yang seterusnya. Apa makna perawatan? Semua perkara yang hidup perlukan perawatan atau bahasa mudahnya penyelenggaraan. Kereta, jika selamanya digunakan, tanpa penyelenggaraan atau perawatan maka akan lebih cepat rosaknya dan makin pendek jangkamasa penggunaannya. Samalah dengan batang tubuh yang dipinjamkan Allah s.w.t. ini. Jika ia tidak beriadah dan mendapat senaman secukupnya, maka akan sampai masa ia akan memulakan protes dengan datangnya sakit. Samalah dengan iman yang perlu sentiasa dirawat dengan zikir, bacaan Al-Quran, doa dan amalan-amalan sunat yang lain. Melalui amalan-amalan inilah, akan memberikan rawatan secara rohaniah selain insaniah.




Muat turun artikel ini di sini.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang