MELANGKAH KE ALAM REMAJA


Nasihat ini buat remaja yang berada di luar sana. Sana sini dapat kita dengari pelbagai isu dan gejala yang timbul dikalangan remaja yang menjadi perhatian pelbagai pihak. Baik mereka yang bernama guru, apatah lagi ibu bapa dan juga mereka-mereka yang berasa amat prihatin tentang perkembangan anak muda yang bakal mewarisi kepemimpinan negara. Minat dan kecenderungan mereka lebih gemar kepada budaya hidup bersuka-sukaan dan apa yang dapat menjadikan diri mereka gembira dan tiada bebanan hidup.

Melangkah ke alam remaja adalah merupakan suatu langkah yang mesti di ambil mereka. Tidak boleh tidak kerana ia adalah satu proses kematangan yang penting dalam mendepani dunia kedewasaan. Namun, apa yang perlu adalah persekitaran dan persediaan yang baik agar perubahan ini mendapat bimbingan berkesan kerana sekiranya ia negatif, maka jiwa kedewasaan mereka juga akan menjadi negatif dan jika sebaliknya maka, bersyukurlah kerana pendedahan jiwa kedewasaannya juga berada di atas trek yang positif.

Selain itu, pembinaan dalaman diri juga perlu diberikan perhatian. Ia melibatkan latihan kawalan nafsu dalam diri yang bersangkutan dengan emosi dan kerohanian. Hasilnya, barulah mereka ini akan dapat hidup dalam dunia globalisasi yang merupakan cabaran terbesar kehidupan remaja hari ini. Cabaran ini perlu dihadapi dengan bimbingan dan seliaan yang berkesan serta memberikan kesedaran kepada diri remaja itu sendiri.

Remaja yang berjaya mengharungi dunia globalisasi ini dengan berkesan dan positif akhirnya akan berada di dalam dunia kehidupan bermasyarakat mereka dengan cara yang lebih memberikan manfaat dan berkesan. Inilah apa yang kita harapkan daripada generasi hari ini dan inilah sebenarnya tugas kita. Iaitu menjadi persekitaran yang mempersiapkan mereka melalui latihan pembinaan diri yang positif serta memberikan bimbingan yang berkesan dalam mendepani dunia globalisasi. Moga bersama kita TUNE diri kita.


slaid: Modul Melangkah Ke Alam Remaja (MeKAR); berminat sila hubungi saya ditalian 019-277 0412.

No comments: