SUJUD SYUKUR MOHON KEREDHAAN ILAHI


Aku bersyukur kerana berjaya mengekalkan kecergasan tubuh untuk terus berkhidmat memberikan pengetahuan dan mengingatkan anak-anak muda dengan perkara yang harus mereka lakukan sepanjang kehidupan mereka. Perjalanan pada awal pagi ke SK Ampang Pecah memberikan aku pengajaran penuh makna. Mengejar waktu yang semakin singkat untuk memulakan kursus seawal jam 8.00 pagi terus mendatangkan kerisauan buat ku, takut-takut tidak sempat untuk tiba di sana.

Kereta aku bergerak pantas, begitulah juga dengan nyawa dan kehidupan ini. Masa dapat kita rasakan semakin pantas dan semakin menyesakkan kehidupan insan. Sedar atau tidak, masa semakin suntuk untuk kita, hidup semakin pendek dan semakin memerlukan pengorbanan yang besar. Tamat program, aku hantar pulang fasilitator aku. Patut atau tak, aku rasa berbaloi hantar anak dara orang sampai ke Putrajaya sebab kakanya akan ambil di sana. Kerisauan aku adalah kepada keselamatannya. Moga kerja dan niat baik itu Allah balas dengan keredhaan-NYA.

Dapat aku rasa, minggu ini agak sibuk dengan pelbagai peranan dan kerja. Khamis Allah lapangkan masa aku untuk buat persiapan sebab hari Jumaat pagi, aku punya ceramah Aku Teruna Terhebat di SMK SSAAS Seksyen 2 Shah Alam. Malam Khamis tu, aku ada sesi bengkel dengan PRS di SMS Kuala Selangor. Sabtu pula, ceramah Menjadi Khalifah DI Muka Bumi Allah di SAM Tanjong Karang. Aku dah tekad, nak infakkan masa untuk bersama remaja dan belia disekitar Kuala Selangor. Sebaik mungkin dan sekuat mungkin.

Inilah masa untuk aku usahakan mendapat keredhaan dari Allah. Tambahan pula pada hari Sabtu malam, aku bersama isteri tercinta pergi ke konsert Mahabbah Gaza. Meleleh air mata aku bila melihat persembahan, tayangan gambar dan nyanyian, khususnya dari kumpulan abang aku, NowSeeHeart. Azahari menangis sampai tak dapat nak nyanyi habis lagu Damai Yang Hilang! Tapi aku yakin, lagu itu dapat dirasai oleh semua yang hadir... bahkan mereka bertepuk tangan tanda memberikan semangat kepada Azahari untuk teruskan nyanyian...

Semangat aku makin membara untuk meneruskan tugas ini. Allah dah lorongkan, tunjukkan jalan, berikan semangat dan berikan galakan, bukan baru sekarang, tetapi dari dulu lagi, cuma aku je, nak mulakan atau nank nanti lagi. Aku rasa dah sampai masa. Biarlah aku mulakan kecil-kecilan. InsyaAllah, niatku hanya untuk mendapat keredhaan-Mu Ya Allah. Redhailah aku.


Kuala Selangor
11 Julai 2010

No comments: