Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

KOMUNIKASI BERKESAN; 'TA'ARUF'

Menjadi ahli pembimbing rakan sebaya, memerlukan pelbagai kemahiran dan keupayaan untuk melakukan tugasan yang pelbagai sesuai dengan keperluan pada sesuatu masa. Kemahiran-kemahiran itu wajib dipertingkatkan dari masa ke semasa sesuai dengan perkembangan umur, pengalaman serta latihan yang diterima.

Bagaimana untuk kita menjadi pembimbing rakan sebaya yang berkesan? Ia amat mudah dapat dipelajari. Namun perlaksanaan dan pengamalannya perlu dihayati dan dilakukan segera. Mari kita mulakan dengan mengenali dan memahami sifat, sikap atau tabiat seseorang. Bagi seorang fasilitator Muslim, ini adalah pendekatan pertama yang disebut sebagai tahap ‘share’ atau perkongsian. Pada tahap ini, seorang fasilitator atau pembimbing rakan sebaya sedang berusaha untuk membina ‘repo’ atau reputasi bersama peserta atau sasaran mereka. Oleh itu alangkah moleknya jika setiap pertemuan atau perjumpaan atau sesi, seorang pembimbing rakan sebaya atau fasilitator memulakan dengan tatacara ‘ta’aruf’ atau berkenalan.

AKTIVITI 1

  1. Sila dapatkan pasangan atau rakan anda secara berdua-duaan.
  2. Adakan sesi suaikenal. Anggaplah teman di hadapan anda itu sebagai orang yang tidak anda kenali.
  3. Anda diberi masa 2 minit setiap seorang untuk menjalankan temubual dan mendapatkan maklumat yang mendalam daripada aktiviti ini.

Apa yang berlaku adalah, kita menjadi kaku dan tidak pasti apa yang perlu ditanyakan kepada rakan kita tadi. Ini adalah disebabkan oleh dinding yang telah kita wujudkan semenjak awal permulaan aktiviti itu. Dinding itu tidak nampak jelas atas perhubungan kita tetapi ia terbentuk dalam minda kita. Punca utama kejadian ini adalah disebabkan oleh wujudnya persepsi dan ketakutan yang tidak pasti.

AKTIVITI 2

  1. Edarkan sehelai kertas kepada setiap peserta.
  2. Minta mereka tuliskan nama mereka.
  3. Edarkan kertas mereka kepada rakan disebelah kanan.

Kita lebih mudah untuk menuliskan emosi atau perasaan atau pemikiran kita berkenaan orang lain berbanding bertanya atau berinteraksi secara terus dengan mereka. Mengapa? Inilah persepsi iaitu agakan atau tekaan kita tentang mereka. Di dalam proses ‘ta’aruf’ atau berkenalan, terdapat 5 objektif yang perlu dicapai bagi memastikan komunikasi dan interaksi kita dapat dilakukan dengan baik iaitu;

  1. Membina kepercayaan bersama mereka;
  2. Menggalakkan keterbukaan dalam perbincangan;
  3. Menjadikan hal-hal yang dibincangkan sebagai satu amanah kerahsiaan;
  4. Mewujudkan suasana kerjasama dalam kumpulan serta;
  5. Mengawal perselisihan faham dengan adab-adab perselisihan (adabul ikhtilaf).

Penerapan 5 objektif ini mesti selari dengan proses berkenalan tadi. Tidak kemal, maka tidak akan hadrilah cinta. Oleh yang demikian, pengenalan bukan sekadar diperingkat tahu namanya, tetapi perlu datang perasaan mahu untuk lebih mengenali mereka.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang