HIDUP ADALAH SATU PERJUANGAN


Alhamdulillah... perjalanan yang mengkagumkan. Aku bersyukur kepada Allah kerana memberikan aku kehidupan yang indah dan penuh dengan pengalaman dan pengajaran yang membuatkan aku sentiasa berfikir, mencari dan menginsafi keperluan, ketentuan serta perjuangan dalam kehidupan. Berbulan lamanya bermula tahun 2010, perjalanan yang aku lalui begitu banyak liku dan kesesakannya. Mana tidaknya, Allah pilih aku untuk berperanan dalam kehidupan orang lain. Pada permulaannya begitulah fikirku. Bertuah, hebat dan mengkagumkan apabila pada umur seawal ini, aku diberikan pelbagai amanah.

Tetapi rupa-rupanya, aku tersilap. Amanah ini allah tidak pilih orang, tetapi memang telah Allah berikan kepada kita manusia. Sama ada kita buat atau tidak. Jawatan? Itu sekadar kemasyhuran sementara. Ia digunapakai hanya atas dunia, di akhirat esok, ia akan disoal dan disiasat keberkesanannya. Apa yang utama buat kita adalah berbuat. Ini perjuangan ku sepanjang 2010 ini. Membesar, membina diri, mematang diri serta memuhasabahkan diri apakah yang harus aku lakukan untuk hari esok.

Terlalu banyak dosa atas kelalain aku yang lalu. Kini 2010 menjelang tiba untuk aku mengembalikan diri aku atas laluan dasar perjuangan Rasulullah s.a.w. Ini azamku dalam separuh tahun kedua 2010. Amanah semakin besar, perjuangan semakin membeban. Tetapi aku yakin dan percaya, ini sahajalah jalan untuk aku bergerak pantas dan bertenaga ketika berkejar ke pintu syurga. Ini sajalah jalannya. Aku percaya, perubahan diri datang dengan hidayah Allah dalam diri. Aku sentiasa mengharapkan, kemampuan, ketabahan dan lorongan Allah ini terus ke pintu syurganya.

Bermula Januari 2010, aku bergerak dengan pelbagai pengisian program untuk IQ Class Management, tetapi diakhir separuh masa pertama tahun 2010, aku berjalan dengan mencari keseimbangan bersama ABIM. Tugasan aku sebagai YDP ABIM Kuala Selangor dikekalkan, Bendahari Agung BBM dikekalkan, tetapi alhamdulillah, sebagai Pengerusi BBM Selangor telah diambil alih orang lain. Baru-baru ini, pada 27 Jun 2010, aku telah diberikan amanah baru sebagai Setiausaha Negeri ABIM Selangor. Nah, Allah uji aku lagi dengan mempersoalkan komitmen aku terhadap Islam. Bagaimana dengan aku? sudah bersedia?

Ya Allah, kau berikanlah aku hidayah dan petunjuk, semangat istiqamah demi agama yang ditegakkan di dalam jiwa, perjuangan menegakkan kalimah yang hak, moga segala usaha bakti ini kau restuai dan kau berkati dalam kehidupan di dunia ini dan di akhirat kelak. Amin...

1 comment:

Mohsen Amdan said...

Kam..Allah akan uji kita berdasarkan kemampuan kita...
Yakinlah dengan kemampuan diri