Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

FAHAMILAH KEHIDUPAN DUNIA

Kita semua sedar dan mengetahui bahawasanya kehidupan dunia ini adalah kehidupan yang tiada apa-apa berbanding kehidupan di akhirat. Sentiasa dapat kita dengari, mereka yang esntiasa mengingatkan kita bahawa kehidupan ini adalah sesuatu yang fana’ sifatnya atau juga lebih mudah difahami sebagai sementara. Gambaran Allah s.w.t amat jelas di dalam firman-NYA yang bermaksud;

“Sesungguhnya bandingan kehidupan dunia hanyalah seperti air hujan yang Kami turunkan dari langit, lalu (tumbuhlah dengan suburnya) tanaman-tanaman di bumi dari jenis-jenis yang dimakan oleh manusia dan binatang - bercampur-aduk dan berpaut-pautan (pokok-pokok dan pohonnya) dengan sebab air itu hingga apabila bumi itu lengkap sempurna dengan keindahannya dan berhias (dengan bunga-bungaan yang berwarna-warni), dan penduduknya pun menyangka bahawa mereka dapat berbagai-bagai tanaman serta menguasainya (mengambil hasilnya) datanglah perintah Kami menimpakannya dengan bencana pada waktu malam atau pada siang hari lalu Kami jadikan dia hancur-lebur, seolah-olah ia tidak ada sebelum itu. Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi kaum yang mahu berfikir (dan mengambil iktibar daripadanya).” (Yunus: 24)

Apa yang nyata di dalam firman-NYA, Yang Maha Pencipta menggambarkan bahawa kehidupan manusia ini adalah diumpamakan seperti air hujan yang diturunkan. Oleh yang demikian, usahlah kita terpedaya dengan kehidupan dunia yang amat sementara. Memang benar, melalui kehidupan, manusia dapat merasai kebahagiaan, ketenangan, keseronokan dan disebalik itu juga, terdapat manusia apabila ditimpakan hujan (kehidupan), ianya menjadi penghalang dan kesukaran bagi mereka.

“Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan; dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir? (Al-An’am: 32)

Inilah kehidupan kita yang sebenar. Inilah kenyataannya. Kehidupan dunia ini adalah nikmat kebahagiaan dan keseronokan yang amat sementara. Bahkan ia bukanlah kehidupan dunia jika amat memudharatkan dan penuh dengan kesengsaraan. Kita lihat sahaja sahabat-sahabat Islam kita yang ditimpa kesusahan dan peperangan, hati mereka, kemahuan dan cita-cita mereka hanyalah untuk mengecapi kebahagiaan di syurga Allah yang kekal abadi. Manakala kita, hidup di negara yang aman dan damai, terus merasakan seolah-olah nikmat yang Allah limpahkan kepada kita ini akan kekal selama-lamanya.

“Dan apa jua (harta benda dan lain-lainnya) yang diberikan kepada kamu, maka adalah ia merupakan kesenangan hidup di dunia dan perhiasannya; dalam pada itu, apa jua yang ada di sisi Allah (yang disediakan untuk orang-orang yang beriman dan taat) adalah ia lebih baik dan lebih kekal; maka mengapa kamu tidak mahu memahaminya? (jika sudah diketahui yang demikian) maka adakah orang yang Kami janjikan kepadanya janji Yang baik (balasan syurga) lalu ia mendapatnya, sama seperti orang yang Kami kurniakan menikmati kesenangan hidup di dunia kemudian ia pada hari kiamat termasuk dalam golongan Yang dibawa (untuk menerima azab neraka)?” (Al-Qashash: 60 – 61)

Marilah kita insafi dan muhasabahkan diri kita semua. Kenangkan kembali janji Allah ini kepada manusia. Mencari keredhaan Allah itu adalah keutamaannya dalam memastikan kehidupan aman dan bahagia yang kekal selamanya. Mati hanyalah sekali dan yang sekali ini adalah perlu dikerjakan agar ia memberikan jalan ke pintu syurga yang kekal. Apabila kita diseksa di neraka Allah kelak, pasti, kita akan mula merasakan dan tertanya-tanya bilakah kita akan mati kerana tidak tertanggungnya beban seksaan Alla itu. Maka ketika itu sedarlah, bahawasanya mati itu sekali dan kehidupan di akhirat yang kekal abadi.

“Dan dikatakan (kepada mereka): "Pada hari ini Kami tidak hiraukan kamu (menderita di dalam azab seksa) sebagaimana kamu tidak hiraukan persediaan untuk menemui hari kamu ini; dan tempat kamu ialah neraka, dan kamu tidak akan beroleh sesiapapun yang dapat memberikan pertolongan. "(Balasan buruk) yang demikian ini ialah kerana kamu telah menjadikan ayat-ayat keterangan Allah sebagai ejek-ejekan, dan kerana kamu telah membiarkan diri kamu diperdayakan oleh kehidupan dunia". Maka pada hari itu mereka tidak akan dikeluarkan dari neraka, dan mereka tidak diberi peluang untuk bertaubat (memperbaiki kesalahannya).” (Al-Jaatsiyah: 34 – 35)

Janganlah kita menunggu sehingga ke akhir keadaan itu kerana ia amat menyiksakan dan amat memedihkan. Allah perintahkan kita sebagai hambanya untuk menjauhi dunia dan usahlah kita meletakkan dunia di dalam jiwa kita kerana ianya hanyalah alat untuk kesenangan dan kemudahan kita di akhirat. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran dan Sunnah Nabi sebagai pegangan dan ikutan sepanjang perjalanan kita di dunia ini. Tempuhilah kehidupan dunia ini sebagai wira yang berjaya menewaskan hasutan syaitan dan kerakusan nafsu yang membuak-buak.

“Oleh itu, janganlah engkau (Wahai Muhammad) hiraukan orang yang berpaling dari pengajaran Kami, dan tidak mahu melainkan kehidupan dunia semata-mata. (Kepentingan dunia) itulah sahaja tujuan terakhir dari pengetahuan yang dicapai oleh mereka. Sesungguhnya Tuhanmu, Dia lah jua Yang lebih Mengetahui akan orang yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih Mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk.” (An-Najm: 29 – 30)

Berdoalah agar kita semua menjadi orang yang sentiasa diberikan hidayah dalam menelusuri kehidupan di dunia yang penuh godaan ini. Allah telah menyediakan syurga kemapa manusia. Tetapi perjalanan menuju syurga itu juga telah Allah siapkan dengan segala cabaran, dugaan dan kesukarannya. Allah juga telah mempersiapkan neraka untuk manusia, maka Allah hidangkan perjalanan yang cukup indah, menawan dan menarik untuk mereka. Sekiranya keindahan yang menjadi pilihan, itulah jalan neraka yang menjadi piliha, sekiranya kesukaran yang memerlukan kesabaran dan keredhaan yang menjadi buruan, yakinlah bahawanya syurga pasti menjadi kediaman. TUNE-lah diri kita.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang