Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

Perbaiki Diri Untuk Memberi Manfaat Orang Lain



Apabila kita memerhatikan persekitaran kita, pastinya akan ada perasaan tidak senang, tidak puas hati dan kadangkala timbul rasa meluat dengan apa yang berlaku. Ini mungkin kerana timbul perasaan kita lebih baik atau kita lebih mengetahui dari mereka. Maka, timbullah selepasnya tindak-tanduk seperti mengumpat, mencaci, saling menjatuhkan dan setiap apa yang dilakukan orang lain yang dilihatnya adalah hanya pada kelemahannya sahaja tidak pada kebaikannya.

Perasaan atau perbuatan ini akan kerapkali kita rasai apabila wujud perasaan ego di dalam diri sendiri. Tidak berfikiran terbuka serta mempunyai dendam yang mendalam terhadap mereka yang bersama-sama dengan kita. Ia merupakan salah satu penyakit hati yang perlu dijauhi oleh manusia khususnya yang beragama Islam dan meyakini bahawa Allah itu Maha Mengetahui segalanya walaupun yang terpendam di dalam hati.

Penyakit ini menjadikan diri kita tidak senang apabila melihat ada orang lain yang lebih baik dari kita ataupun apabila kita ditegur, amat sukar bagi kita untuk mendengar tegurannya. Apabila penyakit ini meresapi, tidak diubati, tidak dijauhi, ia akan semakin membesar dan akhirnya kecenderungan mereka lebih kepada kebaikan dan kelebihan diri sendiri. Setiap apa yang dilakukan adalah bertujuan mementingkan diri sendiri walaupun ianya amat menyusahkan orang lain.

Peringatan ini patut diberikan kepada kita semua termasuklah yang menulis artikel ini. Yang paling utama di dalam kehidupan kita adalah diri kita sendiri. Itu benar. Tetapi keutamaan itu adalah untuk diperbaiki diri sendiri sebelum melihat dan mencari kelemahan orang lain. Sebelum berniat mengubah orang lain, ubahlah diri sendiri dahulu. Sebelum mencerdaskan orang lain, cerdaskanlah diri sendiri dahulu. Jika sekiranya keutamaan lebih kepada orang lain, kita pasti akan melupakan diri kita sendiri khususnya kelemahan diri kita.

Kita sepatutnya berusaha untuk memperbaiki diri, memerhatikan diri sendiri, mencerdaskan diri kita atas tujuan untuk berkongsikan manfaatnya bersama orang lain. Banyaknya harta kita bukan untuk bermegah tetapi untuk dikongsikan dengan orang lain, belajar bersungguh-sungguh bukan untuk menjadikan diri kita lebih tidak mengetahui tetapi untuk menjadikan orang lain lebih jernih pandangan mereka. Begitu juga dengan memperbaiki diri bukan untuk mendabik dada tetapi untuk mengajak orang lain juga menjadi jauh lebih baik.

Di dalam hadis qudsi Allah s.w.t berfirman;

“Wahai hamba-Ku, andaikan orang yang pertama hingga terakhir dari kamu, pada jin dan manusia semua bertakwa, maka yang demikian itu tidak menambah kekayaan-Ku sedikit pun. Dan sebaliknya jika kamu melakukan sejahat-jahat perbuatan, maka yang demikian itu tidak mengurangi kekuasaan kerajaan-Ku sedikit pun, kecuali sebagi kurangnya air laut jika diambil dengan jarum...”

Kesimpulannya, setiap perbuatan kita natijahnya adalah untuk diri kita sendiri. Baik perbuatan kita maka baiklah balasan Allah yang disediakan dan jika sebaliknya maka akan berlakulah juga sebaliknya. Mudahkan? Kita sendiri sebenarnya boleh menentukan bagaimana cara hidup kita kemudiannya. Begitu jugalah kata-kata Imam Ibnu Atha’ilah di dalam kitabnya Hikam;


“Tidak berguna bagi Allah taatmu dan tidak mudarat pada Allah maksiat (dosa) mu, dan sesungguhnya Allah menyuruh kamu berbuat taat dan melarang kamu dari maksiat (dosa), sebab semuanya adalah untuk kepentinganmu sendiri.”


Pastinya kita memahami keadaan ini. Segala nikmat dan kebahagiaan pastinya akan kita rasai jika kita mampu menghayati 3 prinsip utama dalam kehidupan kita iaitu;

1. Kita hidup di dunia hanya sementara tidak untuk selamanya. Dunia hanya sarana bukan tujuan utama. Akhiratlah tujuan utama.
2. Kita terlahir ke dunia tidak membawa apa-apa dan ketika kembali pun tidak membawa apa-apa melainkan amal. Semua yang kita miliki hanya sekadar titipan yang bila-bila masa boleh diambil pemiliknya.
3. Setiap perbuatan akan kembali kepada pembuatnya. Tidak akan pernah bertukar. Kita tidak akan mempertanggungjawabkan orang lain. Kita hanya akan mempertanggungjawabkan perbuatan kita sendiri.


Ingatlah wahai teman. Sesungguhnya sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi manusia lain.



Kamarul Azami Mohd Zaini (KAMZ)
20 Disember 2009
Kuala Selangor

Comments

Awang Nyor said…
tetiba ternampak gambar ab yg dulu dlm ingatan sy.

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang