Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

LUPA YANG DIINGATKAN (BAHAGIAN 2)


Perjalanan November kami diteruskan lagi ke Sungai Congkak pula. Pada 30 Oktober 2009, saya bertemankan saudara Zaki telah bergerak ke Sungai Congkak pada awal pagi bersama beberapa orang fasilitator IQ Class Management. Agak dukacita juga apabila tidak dapat bersama Jo kerana dia ditugaskan ke Morib untuk membantu PUSBA dalam menjayakan program SPIES di sana.

Saya sampai di Sungai Congkak awal. Alhamdulillah, segala persiapan dan perjalanan lancar. Maklumlah, dah diperingatkan Allah supaya lebih berhat--hati dan lebih teliti dalam mempersiap program kali ini. Komputer riba? Pinjam dari adik ipar saya. Terpaksa memandangkan milik saya tertinggal di Cherating. Persiapan baik dan lancar, namum saya agak terleka dan sangat bersahaja. Mungkin kerana sudah biasa dengan program sebegini atau setidak-tidaknya rasa mudah kerana dibantu oleh fasilitator yang boleh tahan hebatnya.



Penangan dari tertinggal komputer riba di Cherating ada juga terasanya. Apabila tiba hari kedua di Sungai Congkak, berlaku sedikit kekalutan. Ketika itu, saya sedang asyik menjalankan sesi muhasabah kepada peserta dan saat itu mereka sedang menangisi kesalahan dan dosa yangtelah mereka lakukan. Tiba-tiba datang Zaki dalam keadaan yang agak gelisah memanggil saya. "Cikgu bertengkar", bisik Zaki. "Berebut bilik", katanya lagi.

Saya terkedu dan minta Zaki yang menguruskannya memandangkan saya masih ada urusan bersama peserta yang sedang bermuhasabah. Zaki pun berbisik kepada saya bahawa, kata cikgu saya ada janji untuk berikan bilik itu kepadanya. Nah! Saya lupa lagi. Ya Allah... Dimana silap saya? Zaki pula yang menjadi mangsa keadaan terpaksa meleraikan kekusutan.

Keesokan paginya, segalanya berjalan dengan normal dan tidak lagi timbul permasalahan. Ia diselesaikan dengan kami sediakan bilik baru untuknya. Begitulah sahabat seperjuangan, bila janji tidak ditepati, yang menjadi mangsanya orang lain. Yang terbeban orang lain, tapi kita boleh beralih begitu sahaja. Saya mohon berjuta kemaafan kepada Zaki sebab menjadi orang yang menyelesaikan konflik yang saya mulakan.

Manusia mula hilang percaya apabila janji mereka tidak ditepati. Bila berjanji kotakanlah, jadikan ia beban serta tanggungjawab yang besar. Jangan ambil lewa sahaja. Allah ingatkan saya kembali, itu cuma janji dan permintaan manusia yang tidak dapat kita penuhi, hati mereka sakit dan marah apatah lagi janji kita kepada Allah, kepada pemberi amanah melaksanakan progra dan banyak lagi. Ya Allah, berikanlah aku kekuatan untuk melaksanakan amanah dan mengotakan janji-janji Ya Allah.

Kamarul Azami bin Mohd Zaini
30 November 2009

Comments

WAK JURAGAN said…
Syabas Bro.

Kesilapan kita ada harga yang kena bayar.Anggaplah ia sebagai yuran pembelajaran.

Semasa selesai majlis korban, ana minta seorang kawan,cek jumlah plastik kuning yang dilipat.Semuanya dah cukup.Bila anak round sekali lagi ada lagi sekeping tersadai di atas papan notis.Moral ceritanya, sentias buat double check.mudahkan.

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang