Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

LUPA YANG DIINGATKAN (Bahagian 1)


Sepanjang perjalanan karier saya bersama IQ Class Management di dalam bulan November 2009. Pelbagai pengalaman dan pengajaran yang ingin saya kongsikan bersama para pembaca sekalian. Sungguh tidak disangka-sangka kerana setiap yang berlaku itu punya pengajaran dan ianya adalah peringatan yang sering kita lupakan.

LUPA. Itulah permulaan perkataan yang bermain difikiran saya sebelum memulakan penulisan ini. Mengapa lupa? Susah juga nak diterangkan tetapi ia punya cerita yang terang serta jelas. Bagi saya dan rakan-rakan di IQ Class Management, ia adalah suatu peringatan kepada setiap nikmat dan kejadian pemberian Allah kepada kita. Maka beringatlah wahai teman-teman, kita akan lupa untuk diberikan peringatan oleh Allah.



Apabila kami memulakan perjalanan bersama menuju ke Cherating pada 26 Oktober 2009. Ketika itu hati kami berdebar-debar kerana akan berhadapan dengan peserta yang merupakan warga TUDM berpangkat Flight Sarjan hinggalah Pegawai Warren 1. Macam-macam yang dibincangkan. Bahkan ada juga telahan teman-teman yang menyatakan rasa bangga bahawasanya kita dah sampai ke peringkat ini, betul-betul tidak disangka. Perjalanan program lancar dan memberangsangkan. Keyakinan diri kami semakin tinggi sehingga hadir dalam benak hati dan fikiran yang pelbagai. Mulalah mulut merancang tanpa akal menuntun sedangkan apa yang dirancang semuanya belum ada di depan mata. Angan-angan.

Kami pun bertolak pulang ke Kuala Lumpur pada 29 Oktober 2009 dengan hati lapang dan gembira sambil ketawa besar sepanjang perjalanan. Pelbagai yang dibincangkan. Cita-cita besar dan ingin mengumpul kekayaan. Apabila saya tiba di rumah Kuala Selangor, dengan penuh semangat yang ada, terus mengemas kereta kerana untuk persiapan esoknya saya akan bergerak pula ke Sungai Congkak untuk bersama pelajar-pelajar Sekolah Rendah Islam (SRI) Seremban.

Wah, alangkah terkejutnya saya apabila mendapati komputer bimbit tiada! Saya telefon teman-teman sekiranya ada bersama mereka tetapi hampa. Hati saya berbisik, mungkin perlukan komputer bimbit yang baru. Isteri saya mencadangkan agar ditelefon hotel di Cherating semula. Saya berusaha mendapatkan nombor telefon dan menghubungi mereka. Sambil tersenyum saya meletakkan telefon bimbit saya dan ternyata, kami tertinggal komputer riba di sana. Hati saya lega bercampur gusar kerana perlukah saya ke sana semula untuk mengambilnya? Jawapannya ya. Saya dan isteri saya bertolak ke Cherating pada 3 November 2009.

Allah telah memperingatkan kami bahawasanya, DIA-lah pemberi nikmat dan setiap nikmatnya itu adalah pinjaman. Maka janganlah sekali-kali kita lalai kepadanya atau lupa kepada pemberiannya. Kegembiraan yang sebenar harus hadir dengan rasa syukur dan berterima kasih kepada-NYA kerana setiap ruang, peluang, masa dan pilihan yang terbaik disediakan kepada kita, hanya perlu kita ingat dan kenangkan sentiasa.

Kamarul Azami bin Mohd Zaini
29 November 2009

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang