Pertemuan Kedua Bersama PRS SMS Kuala Selangor

Bersama Cikgu Rozali dan pelajar SMS Kuala Selangor.



Alhamdulilah, pada 14 September 2009 bersamaan 24 Ramadan 1430, saya telah melalui perjalanan harian yang cukup mencabar dan memenatkan khususnya dalam bulan Ramadan. Apa yang mampu saya fikirkan, beginikah cabaran yang Allah berikan kepada umat yang mengakui keimanan mereka atau, ini sekadar perasaan ku dan sebenar-benarnya lebih berat dari ini?

Sebenarnya tidaklah sepenat mana. Seawal pagi, saya bersiap sedia dan bertolak ke sekolah tabika KEMAS anak buah saya berdekatan dengan rumah. Pesan saya padanya, "Belajar rajin-rajin ye, jangan main je".

Harapan dan doa saya ketika hantarkannya ke hadapan pintu, jadilah dia anak yang soleh mendoakan ibu dan bapanya sentiasa. Hari ini, kemanjaan dan kasih sayang yang diperolehnya dikhuatiri akan menjadikannya lebih liar dan lupa akan keluarganya. Inilah yang berlaku di dalam kebanyakan keluarga pada hari ini.

Perjalanan diteruskan ke pejabat ku di Sungai Buloh. Angkat barang dan lakukan sedikit perpindahan agar dapat dikosongkan kereta setelah lebih 3 bulan kereta saya bersepah dan dipenuhi dengan barang-barang program. Alhamdulillah, sebenarnya agak lama juga saya tidak datang ke pejabat sendiri tu.

Pejabat sebenarnya adalah tempat yang paling ideal untuk bekerja, kerana ia mempunyai suasana dan peranan yang sesuai untuknya. Tapi kenapa saya susah untuk mendisiplinkan diri untuk datang ke pejabat? Itu perlu dimuhasabahkan dan perlu kembali mencari keutamaan dalam perjalanan harian.

Selepas itu, saya bergerak ke SK Sinaran Budi dan SAM Tungku Ampuan Jemaah untuk penghantaran sijil dan juga pergi ke kaunter-kaunter untuk urusan kemasukan wang dan pembayaran beberapa perkara.

Urusan sebegini amat memenatkan, namun ia merupakan tanggungjawab yang tidak pernah berkesudahan. Amanah adalah perkara yang perlu diutamakan.

Pada sebelah malamnya, saya berada bersama PRS SMS Kuala Selangor. Hari ini, yang hadir cuma mereka dai kalangan tingkatan 1 dan 2 sahaja. Menarik sebenarnya. Pertama, saya tidak membuat sebarang persediaan dek kerana penat berjalan sepanjang hari. Kedua, terlewat tiba ke sekolah atas beberapa keadaan diluar kawalan. SubahanAllah, memang Allah itu Maha Adil dan Maha Bijaksana.

Ilham Allah berikan kepada saya. Perbincangan nampak menarik dengan dimulakan sesi kepada satu episod persoalan dalam diri iaitu 'Kenapa Saya Menjadi Ahli PRS?'. Satu soalan yang mudah tetapi dapat menjelaskan apa yang ada dibenak fikiran dan hati adik-adik. Perbincangan diteruskan dengan memberikan folus tentang matlamat mereka serta formula asas sebagai ahli PRS yang baru.

Alhamdulillah, berjalan dengan lancar dan diharapkan ia merupakan ruang untuk aku bermuhasabah dan memperbaiki diri aku sendiri.

No comments: