Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

BERSIAPLAH MENGHADAPI LAILATUL QADAR


Pada malam Lailatul Qadar, akan dapat kita jumpai di mana sahaja di seluruh dunia. Di dalamnya Allah s.w.t sertakan bersama dengan keberkatan dan rahmat yang sangat besar untuk bertahun-tahun lamanya dengan segala kasih sayang-Nya. Dalam konteks kasih sayang dari Allah s.w.t itu, ia tidaklah bermakna kasih sayang Allah s.w.t semata-mata untuk-Nya tetapi kasih sayang-Nya yang dicurahkan kepada seluruh ummat manusia di dalam kehidupan ini yang dapat dilihat beribadah dan memohon kepada-Nya pada malam Lailatul Qadar. Sebagaimana di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Anas bin Malik dan Imam Al-Albaani di dalam bukunya Sahih At-Targhib, Rasulullah s.a.w berkata kepada para sahabat apabila hari pertama Ramadhan Kareem tiba:

“Sesungguhnya bulan ini telah menghampiri kamu. Di dalamnya ada satu malam yang mana ia lebih baik dan 1000 bulan, bagi sesiapa yang terlepas pada malam tersebut maka dia telah terlepas seluruh kebaikan dan kepada sesiapa yang terlepas malam tersebut Baginda bersabda lagi: “Tiada siapa yang akan melepaskan malam tersebut kecuali orang-orang yang sangat-sangat rugi.””

Oleh yang demikian, seharusnya kita semua selaku pejuang agama Allah, menunjukkan usaha dan kesungguhan kepada Allah dengan apa yang sepatutnya dilakukan pada malam tersebut. Kita seharusnya bersedia dan melakukan lebih banyak i’tikaaf sekiranya kita mampu di mana-mana masjid atau rumah-rumah Allah di atas muka bumi ini. I’tikaaf adalah bertujuan untuk membebaskan diri kita dari pada apa-apa hubungan kecuali dengan yang Maha Esa. Jadi, apabila kita beri’tikaaf, maka kita haruslah meletakkan diri kita jauh dari kehidupan dunia, dari sebarang gangguan, masalah dan apa sahaja yang berkaitan dengannya, hanya semata-mata untuk berhadapan dengan Allah, sujud dan menyembah dengan penuh rasa kehambaan. Kita juga akan berupaya untuk menjauhkan diri kita dari terlibat dengan aktiviti-aktiviti yang mampu mengurangkan pahala puasa kita seperti mengumpat, mencaci, menipu dan mungkin menyakiti orang lain. Beginilah caranya bagaimana untuk kita memastikan tubuh badan kita ini sihat dan aman dan dapatlah jika diizinkan Allah untuk merasai malam yang sangat besar itu iaitu malam Lailatul Qadar.

Allah akan menjadikan tubuh kita apabila selesai Ramadhan Kareem dengan tubuh yang lebih baik sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w di dalam hadith Abu Hurairah di dalam kitab Sahih bukhari yang bermaksud:

“Baginda s.a.w sentiasa beri’tikaaf pada setiap hari Ramadhan untuk 10 hari tetapi apabila tiba tahun terakhir kehidupan baginda s.a.w, baginda s.a.w melakukan i’tikaaf selama 20 hari.”

Beginilah cara seorang pemimpin agung, kekasih Allah s.w.t serta pejuang agama Allah dan ummatnya membebaskan diri untuk beribadah kepada Allah s.w.t supaya dengan harapan, Allah s.w.t akan menjadikan dirinya (baginda s.a.w) sebagai salah seorang yang akan berdiri pada malam Lailatul Qadar, malam di mana Allah s.w.t akan menurunkan segala keberkatan dan rahmat kepada seluruh hamba-hambanya yang memohon.

Para ulama’ terdahulu sering menyediakan diri mereka pada malam-malam ini dengan cara masing-masing. Ada sebahagian dari mereka yang beri’tikaaf di masjid dan di antara solat Maghrib dan Isyak, mereka akan membersihkan diri (mandi), memakai haruman serta mengenakan pakaian-pakaian yang terbaik dan seterusnya mendirikan solat Isyak berjemaah, berTarawih dan berQiyamullail dalam cara yang terbaik.

Jadi kita seharusnya memastikan kesungguhan kita pada malam-malam tersebut dengan cara untuk memperoleh keredhaan Allah s.w.t dan marilah kita melatih dan menjadikan diri kita sangat kuat pada malam-malam ini. Selain dari membaca Al-Quran pada malam-malam ini, kita juga disarankan dan digalakkan untuk memperbanyakkan doa sebagaimana disebutkan oleh Imam Sufyan ath-Thawri:

“Doa pada malam itu adalah lebih disukai berbanding solat”

Apa yang beliau maksudkan adalah untuk menunjukkan betapa pentingnya doa itu sendiri berbanding solat. Jadi adalah menjadi keperluan kepada kita semua untuk memperbanyakkan berdoa. Sayidatina Aishah bertanya kepada Rasulullah s.a.w:

“Jika aku bertemu Lailatul Qadar apa yang patut aku ungkapkan di dalamnya?”

Sabda Rasulullah s.a.w kepada Sayiditina Aishah:

“Ya Allah, Engkaulah Yang Maha Pengampun dan Engkau Sangat Suka Mengampunkan, jadi ampunkanlah aku.”

اللَّهُمَّ إنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي

Dan ianya juga diriwayatkan oleh Imam Tarmidhi.

Kita sangat-sangat perlu untuk menyambut dan menerima kehadiran malam Lailatul Qadar ini dengan cara yang paling baik. Kita seharunya menjauhkan diri kita dari perkara-perkara yang dapat menghalang kita daripada bertemu dengan malam ini serta berhadapan dengan malam yang indah ini. Kita elakkanlah dari pergaduhan, pertengkaran dan perdebatan yang sia-sia. Lapangkanlah masa dan ketika untuk beribadah kepada Allah walaupun orang lain sibuk untuk berdebat atau berniat menimbulkan kekacauan dan pergaduhan bersama kita, apatah lagi dengan niat mengumpat orang-orang lain. Apa yang terbaik pada waktu ini adalah beribadah, membaca Al-Quran dan berdoalah kepada Allah s.w.t.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang