Aku bersama Pelajar SK Sinaran Budi



Semua lancar di Sungai Congkak hujung minggu lalu (8 dan 9 Ogos 2009). Aku bersama adik-adik yang baru aku kenali (kecuali Juman dengan Alin). Perjalanan program lancar walaupun agak kepenatan. Pada malam hari Jumaat, dapat aku bersama adik-adik menjalankan 'briefing' modul yang jarang-jarang dapat aku lakukan.

Alin datang dari UiTM dengan 3 orang kawan-kawannya. Dayah, Ana dengan Yani. Berpengalaman, mudah membantu dan senang bekerja dengan mereka. Idea yang baik serta berani memberikan pandangan dan bersifat terbuka dalam perbincangan. Nampak serius dalam melaksanakan tugasan sebagai fasilitator dan kakak. Tetapi ada juga cumanya, mereka terlalu bersama adik-adik. Salah ke? Tak salah tetapi, penglibatan mereka menyebabkan adik-adik ini kurang berusaha dan banyak bergantung dengan mereka.

Sama jugalah dengan perangainya Juman dan kawan-kawannya. Naim, Yusuf dan Dzariff. Mereka juga ringan tulang, ingin belajar dan nampak bersedia. Tetapi penampilan perlu ditegur dan diperbaiki dengan sebaiknya. Inilah mereka-mereka yang mungkin akan menyambung apa yang telah aku mulakan. Atau mereka juga sama seperti rakan-rakan ku yang lain, hilang dalam jalan menuju ke tempat asal. Hilang dari perjuangan dan cita-cita yang disorakkan bersama.

Kepenatan ku terkubur apabila dapat bersama-sama adik-adik ku ini. Mereka muda, bertenaga dan bersemangat. Keadaan ini harus digemblengkan agar usia muda, tenaga dan semangat mereka dapat disalurkan kepada ruang yang betul dan memberikan kesan yang besar kepada masyarakat. Telah lama sebenarnya aku tidak dapat merasakan keseronokan bersama dengan fasilitator adik-adik sebegini. Walaupun aku terpaksa memandu 2 trip hanya semata-mata untuk mengambil mereka, namun dari segi semangat dan cita-cita ku ia amat berbaloi.

Tekanan dapat aku rasa apabila guru-guru tidak ada bilik untuk menginap tetapi, keadaan dan kerjasama kalian adik-adik ku amat bermakna dan memudahkan perjalanan urusan program ini. Apa yang aku harapkan pada-MU Ya Allah, jadikanlah mereka ini penyambung warisan dan cita-cita ku ini, jika bukan semua mungkin dari kalangan mereka.



Semoga kita akan dapat bersama lagi dalam program-program akan datang. Terima kasih buat Alin, Juman, Dayah, Yani, Ana, Yusuf, Naim dan Dzariff.

No comments: