Catatan Perjalanan Ku



Alhamdulillah, lama juga aku tidak menulis di dalam blog aku sendiri. Kali ini, aku nekad, perlu untuk kembali bersama dengan teman-teman yang sudi membaca dan mengikuti perkembangan perbincangan di dalam blog ini. Terima kasih.

Sekadar perkongsian aku bersama dengan teman-teman, setelah lebih dari sebulan blog ini hanya dihiasi dengan cerita dan karangan orang lain, sebenarnya, boleh dikatakan aku sedang berusaha untuk mengembalikan diri yang ku rasakan semakin jauh hubungan ku dengan Allah s.w.t. Di dalam kesibukan mencari hal-hal keduniaan ini, maka teringat kembali hatiku kepada urusan akhirat ku yang bakal aku tempuhi pastinya tidak lama lagi. Bersediakah aku?

Sepanjang perjalanan dalam uzlah dan program-program ku, antara ungkapan penting yang tidak akan aku lupa ialah "telinga yang paling hampir dengan mulut ku ialah telinga aku sendiri". Bukan apa, untuk dijadikan peringatan buat ku. Cerita-cerita ku kini juga menjurus kepada soal kematian dan persiapan untuk menghadapi mati. Dah bersedia ke?

Apa-apa hal pun, aku catatkan sedikit sebanyak perjalananku yang mungkin ramai dari kalangan rakan-rakan yang dah hilang maklumatnya. Aku mulakan perjalananku sepanjang bulan Jun sehinggalah bulan Julai.

Bulan Jun, pada hari pertama, Aku bersama Encik Huzaimi Bin Zaini dan IQCM telah berkunjung ke SK Convent Jalan Peel dengan Ceramah Komunikasi dan Perundingan bersama guru-guru di sana. Respon mereka amat memberangsangkan, tetapi apa yang agak menyedihkan adalah, guru-guru di sana tidak hafal lagu sekolah. Bagaimana mereka boleh berkongsi aspirasi dengan pelajar-pelajar mereka?

Aku dan IQCM juga secara tidak langsung telah dijemput menjadi fasilitator bagi program-program anjuran Pusat Bahasa Arab dan Al-Quran yang diketuai oleh Ustaz Zawawi Ahmad Mughni yang berpengkalan di Jalan Kebun. Program-program yang telah kami sertai sebagai fasilitator adalah;

1. Program Hijrah Ilmu Siri 1 PSRA di Hay Resort pada 2 sehingga 4 Jun 2009;
2. Program Bina Insan Negeri Selangor S.P.I.E.S di
a. Kem El-Ezzhar Morib pada 6 dan 7 Jun 2009;
b. Kem Nur Sungai Merab pada 20 dan 21 Jun 2009;
c. Kem Nur Sungai Merab pada 4 dan 5 Julai 2009;
3. Program Hijrah Ilmu Siri 2 PSRA di Warisan Sembilang Resort pada 21 Julai sehingga 23 Julai 2009.

Namun modul-modul yang dilaksanakan dalam kedua-kedua program amat longgar serta pemantauannya amat tidak mencapai tahap profesional dalam latihan. Bagaimana mereka menjalankan program-program ini? Timbul pula persoalan, adakah program-program ini untuk kepentingan pembinaan generasi modal insan atau sekadar memenuhi permintaan dan memenuhi agenda politik semata-mata?

No comments: