Catatan Perjalanan Ku 3



Perjalananku tidak terhenti sehingga itu sahaja. Agenda harian ku dipadatkan lagi dengan Program Penghayatan Islami di Sekolah Agama Menengah Tinggi Tengku Ampuan Jemaah Shah Alam. Progrma yang menggabungkan 2 agensi iaitu ABIM Selangor dan PEPIAS telah berhadapan dengan bilangan pelajar seramai lebih dari 140 orang pelajar. Mereka terdiri daripada pelajar-pelajar luar atau pelajar yang tidak tinggal di asarama. Objektif utama program ini ialah untuk memberikan pendedahan dan pengalaman kepada pelajar ini merasai pengalaman tinggal di asrama.

Antara cadangan dan pandangan peserta selepas tamat program ini adalah sebahagian mereka mengharapkan agar ia dijalankan dengan masa yang lebih panjang serta diadakan diluar dari kawasan sekolah. Terdapat juga pandangan dan kritikan yang sepatutnya diberikan keutamaan khususnya dari segi kemahiran fasilitator adik-adik di PEPIAS, penampilan diri fasilitator PEPIAS serta penyusunan modul oleh pihak ABIM Selangor sendiri.

Seterusnya pada 14 dan 21 Julai aku dan IQCM telah dijemput menjalankan program motivasi untuk anak-anak penerima bantuan zakat di SK Assam Jawa. Program berbentuk motivasi dan perjalanan program lancar. Peserta memberikan kerjasama dan baik dari segi penglibatan mereka.

Pada 17 Julai sehingga 19 Julai 2009, aku bersama ABIM Daerah Kuala Selangor dijemput pula memenuhi program Kem Kecemerlangan Sahsiah dan Akademik (KeSadA 2009) Sekolah Menengah Sains Kuala Selangor. Sekali lagi, 2 agensi dilibatkan dalam perlaksanaan program ini iaitu ABIM Kuala Selangor dan adik-adik ku dari PEPIAS. Perjalanan program amat memberangsangkan. Sehinggakan dapat mencungkil beberapa berita dari kalangan adik-adik yang keseluruhannya adalah PMR.

Laporan dan catatan aku kali ini berakhir dengan Kursus Jatidiri Sukarelawan ADUN Taman Templer pada 18 dan 19 Julai 2009 di Kem Rimba Komanwel Taman Templer. Aku berasa bangga dengan perjalanan program yang baik walaupun terdapat beberapa kritikan yang sepatutnya aku buka mata dan telinga untuk melihat dan mendengarnya. Perjalanan program lancar dan kebanyakan catatan peserta mengharapkan agar mereka dapat mengikut latihan ini sekali lagi. Bagi aku secara peribadi, ia tidaklah sepenuhnya berpuas hati kerana ada maklumat dan ruang yang aku tidak gunakan sebaik mungkin.

Perlaksanaan solat berjemaah yang mampu mengikat hati-hati kita gagal aku laksanakan dengan baik dan perlaksanaan pengisian yang longgar dan kurang penekanan. Apa pun, segalanya telah berlalu dan aku perlu bersiap diri dengan agenda-agenda baru yang bakal menyusul.

Doakan Aku...

No comments: