Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

CATATAN PERJALANAN SAYA 2


Alhamdulillah, pada 16 sehingga 18 Jun 2009, kami berkesempatan bersama pelajar-pelajar Jabatan Optometrik UKM di Dusun Eco Resort Karak. Perjalanan program ini agak memberangsangkan dan antara tujuan utama perlaksanaannya adalah untuk mengembalikan watak dan ciri-ciri pelajar universiti yang semakin pudar di kalangan pelajar-pelajar tersebut.

Saya berasa bangga dan mengucapkan tahniah kepada semua peserta kerana mereka berjaya membuktikan yang mereka mempunyai matlamat serta cita-cita yang amat besar sebagai pelajar. Apa yang lebih membanggakan kami, pelajar-pelajar ini dapat bersemuka bersama pensyarah mereka dan berkongsi pelbagai pengalaman sehingga ada dikalangan mereka yang sebak dan menitiskan airmata.

Pada minggu berikutnya, 20 Jun 2009, saya bersama isteriku Wani dan FaDelaT Mamad telah berada di Bangi Golf Resort bersama dengan kakitangan Meranti Furniture Sdn Bhd dalam merealisasikan program Motivasi dan Kecemerlangan dalam Pekerjaan selama sehari bermula jam 8.00 pagi sehinggalah jam 5.00 petang. Jutaan terima kasih aku ucapkan buat Abang Idzhar yang turut bersama menjayakan program ini. Secara peribadinya dapat aku rasakan bahawa program ini agak membosankan. Persiapan tidak rapi serta modul tidak diselami.

Selain itu, aku juga banyak mengisi ceramah-ceramah jemputan sebagaimana berikut;
  1. Ceramah Motivasi CINTA di SK Taman Prima Selayang (17 Jun 2009)
  2. Ceramah Kepimpinan Muda P.K.T SK Ampang Pecah (19 Jun 2009)
  3. Ceramah Teknik Belajar Berkesan Menjelang Peperiksaan SK Tok Muda Kapar (25 Jun 2009)
  4. Ceramah Ilmu Yang Berkat Melalui Motivasi CINTA SK Taman Samudra (3 Julai 2009)
  5. Ceramah Pembinaan Diri Melalui Konsep Kenal Diri SMK Ideal Height (3 Julai 2009)
  6. Ceramah Keberkatan Rezeki untuk PM KEMAS Unit Bina Insan dan Pendidikan Kuala Selangor (10 Julai 2009)
  7. Ceramah Persediaan Emosi dan Rohani bagi menghadapi peperiksaan Surau Nur Ikhwan Rawang Perdana (11 Julai 2009)
  8. dan Ceramah Keibubapaan untuk Penerima Asnaf Zakat SK Assam Jawa (17 Julai).

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang