Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

USRAH ABIM DAERAH KUALA SELANGOR 28 APRIL 2009


Alhamdulillah, pada 28 April yang lalu, pulang sahaja aku dari pejabatku, aku tiba di rumah pada jam 7.15 malam. Tidak lama setibanya aku di rumah, azan pun dilaungkan. Aku bersiap diri lalu menunaikan solat berjemaah bersama isteri, ibu mertuaku dan Afwa. Selepas berzikir dan berdoa bersama-sama, aku pun bergegas bergerak menuju ke Sungai Gulang-gulang Tanjong Karang. Kami berusrah di rumah Ustaz Mukhid.

Ketibaanku bersama Cikgu Rafai dan anaknya Naim. Malam ini aku terlepas dari membaca ma'thurat bersama ahli usrah yang lain. Alangkah ruginya aku (dahlah baca sendiri pun malas). Ketika aku sampai, yang berada di sana adalah Haji Saad, Wak Nan dan Ustaz Malik (Naqib). Sambil berbual pelbagai isu berkenaan keadaan dan suasana politik semasa di Tanjong Karang dibincangkan, azan Isyak pun kedengaran dan kami pun menunaikan solat Isyak berjemaah yang diimamkan oleh Wak Nan. Selesai solat berjemaah kami dijamu tuna rumah dengan sedikit santapan makanan buat melapik perut dan seterusnya memulakan usrah.


Memulakan Usrah. Tafsir Al-Quran Surah Al-Baqarah Ayat 23 sehingga 25.

Ustaz Malik memulakan bicara dan membaca ayat dari surah Al-Baqarah tersebut yang membawa maksud:

23. "Dan jika kamu (tetap) dalam keraguan tentang Al-Quran yang Kami wahyukan kepada hamba Kami (Muhammad), buatlah satu surat (saja) yang semisal Al-Quran itu dan ajaklah penolong-penolongmu selain Allah, jika kamu orang-orang yang benar."

24. "Maka jika kamu tidak dapat membuat(nya), peliharalah dirimua dari neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu, yang disediakan bagi orang-orang kafir."

25. "Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahawa bagi mereka disediakan syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki-rezeki buah-buahan dalam syurga-syurga itu, mereka mengatakan: 'Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu". Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya.

Adapun di dalam perbincangan kami itu, membincangkan tentang ayat ke 23 yang berkaitan dengan sejarah cabaran Allah s.w.t beserta tentangan bagi mereka yang meragukan kebenaran Al-Quran. Al-Quran itu tidak dapat ditiru walaupun dengan mengerahkan semua ahli sastera dan bahasa Arab yang amat mahir kerana ia adalah merupakan Mukjizat Nabi Muhammad s.a.w.


Kini, Al-Quran juga tidak kurang cabarannya dari segi penciptaan surah-surah baru yang cuba dibuat bagi menyesatkan umat Islam di negara kita. Penghasilan Al-Quran baru juga tidak kurang hebat usahanya dan dapat dijumpai di masjid-masjid sendiri. berhati-hatilah kita kerana tambahan dari dugaan besar ini, ada pula dikalangan cerdik pandai kita yang mahu Al-Quran ini ditafsirkan semula mengikut pandangan dan pemikiran sendiri. Al-Quran sepatutnya ditafsirkan dengan Al-Quran atau Hadith. Namun daya dan usaha manusia manakan tertanding dengan kuasa Allah yang Maha Pencipta. Allah berkuasa memelihara Al-Quran dari ia diturunkan sehingga 1400 tahun lamanya.

Dalam ayat ke 24 pula, Allah menegaskan, untuk mereka itu (ingkar kepada kebenaran Al-Quran), nerakalah balasan mereka. Allah mengunci hati mereka, hati mereka yang keras seperti batu dan akan dibakar dengan batu. Menurut Imam As-Syahid Syed Qutub, hati mereka ini disamakan dengan batu. Hari ini juga kita boleh lihat keadaan masyarakat kita yang telah dijauhkan dari Al-Quran dan ini menjadikan keadaan masyarakat hari sangat parah. Terdapat hadith nabi yang membawa maksud, sekiranya sehari kita tidak membaca 50 ayat dari Al-Quran, maka kita ini adalah dari golongan manusia yang 'lagha' atau sia-sia hidupnya. Fikirkanlah untuk diri kita. Wajibkanlah diri kita untuk mendekati Al-Quran.

Sambungan ayat ke 25 pula menggambarkan kegembiraan untuk orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Kenikmatan di syurga itu adalah kenikmatan yang serba lengkap, baik jasmani mahupun rohani. Sekiranya kita hanya beriman sahaja adalah tidak mencukupi melainkan disusuli dan dilengkapi dengan amal soleh. Amal soleh pula haruslah berpaksikan kepada perintah Allah termasuklah berjihad dalam diri ke jalan Allah.

Keindahan yang tidak tergambar oleh pemikiran biasa manusia hanya hadir dengan wahyu Allah s.w.t. Marilah kita bersama sentiasa mengharapkan rahmat Allah. Pada pemikiran kita, semua manusia ini telah mempunyai hampir kesemua kesamaan dan keserupaan. 2 tangan, ada hati, ada akal dan sebagainya. Maka dimanakah perbezaannya kita ini? Sebenarnya Menurut As-Syahid Syed Qutub menyebut, perbezaan manusia dengan manusia adalah lebih luas berbanding jarak langit dan bumi. Hanya Allah yang Maha Mengetahui setiap apa yang diciptakan-Nya.

Sesi kedua usrah kali ini membincangkan pula buku Fiqh Keutamaan (Fiqh Aulawwiyat) karang Dr. Yusof Al-Qardhawi. Perbincangan dari muka surat 34; kita wajiblah meyakini bahawa setiap apa yang disuruh Allah s.w.t pasti ada kebaikannya. Kebaikan ini terbahagi kepada 3 iaitu perbuatan yang diharuskan, perbuatan sunat dan yang diwajibkan. Manakala perbuatan yang fasiq pula dibahagi kepada dua bahagian iaitu yang sifatnya makruh dan haram.

Kehidupan di akhirat hanyalah dengan petunjuk dari wahyu sahaj kerana ia tidak tercapai dek akal biasa manusia sahaja. Sekiranya timbul permasalahan yang tidak dapat dirungkaikan, hendaklah merujuk kepada pandangan Al-Quran dan hadith nabi. Sekiranya tiada nas yang jelas atau 'qat'ie', maka gunakalah pertimbangan akal yang terbaik (ijtihad). Kita harus sentiasa kembali kepada syarak dan ketetapn yang telah ditunjukkan di dalam Al-Quran dan hadith. Yakinilah bahawa, setiap kebaikan dan keburukan da apa sahaja yang diberikan kepada manusia adalah kerana kasih sayang Allah kepada kita. Redhailah ia.

Sebelum mengakhiri usrah kami pada kali ini, Ustaz Malik meninggal beberapa pesanan penting buat ahli usrah ABIM Kuala Selangor bagi memastikan kehadiran diri kami bersama jemaah dan bergerak demi umat yang dikasihi iaitu;

1) menyemak semula Rukun Usrah di dalam Risalah Ta'lim seperti,
2) semak semula punca-punca keciciran dari jemaah,
3) hadith yang berkaitan dengan keutamaan membaca surah Al-Baqarah dan Ali-Imran setiap malam,
4) menghafaz ayat-ayat yang telah dibaca khusunya Al-Baqarah,
5) menghafaz surah Al-Mulk, kata nabi jika tidak keberatan,
6) melaksanakan semula aktivit-aktiviti jamaie seperti berpuasa, solat berjemaah khususnya subuh dan asar, tilawah Al-Quran dan membaca Ma'thurat Qubra.
7) berqiyamullail; solat sunat iftitah tahajjud, taubat dan witir kerana Rasulullah tidak pernah meninggalkan solat sunat witir.

Semoga perbincangan sihat dan saling memperingati diri ini menjadi agenda utama ku dalam kehidupan ini. Pelbagai misi dan visi dalam hidup yang ingin dicapai, tetapi visi dan misi utama untuk akhirat mestilah dipenuhi dahulu. Jika tidak punya Allah di dalam hati, tetapi Allah tidak akan lupa akan kita, tetapi malanglah untuk kita kerana Allah tidak pernah tidur untuk melihat maksiat yang dilakukan kita.

Untuk tindakan ABIM Kuala Selangor selepas ini ialah;

1) mengemaskini semula data ahli di Kuala Selangor,
2) membina laman blog ABIM Kuala Selangor sendiri.

Untuk tindakan aku sendiri;

1) mencari buku risalah ta'lim,
2) buku fiqh aulawwiyat serta
3) mengamalkan apa telah dipesankan kepada ku.


TUNE-lah diri kita.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang