Bersama Program Jom Jadi Usahawan Jabatan Belia dan Sukan Seputeh



Aku memulakan langkah dari Kuala Selangor ke Kapar Klang. 3 Mei 2009, ada banyak kenduri hari ini. Beginilah keadaan aku, hubungan dengan keluarga semakin jauh apabila sibuk menggerakkan program untuk masyarakat. Tidak boleh tidak terpaksalah diwakilkan isteri tersayang dalam semua jemputan pada hari ini.


Program berlangsung di Kompleks Rakan Muda Klang. Keadaannya tidaklah semeriah mana, tetapi perjalanan programnya cukup memberangsangkan. Perjalanan ku cukup terarah dan mula merangka, apa yang aku persembahkan kepada mereka. Pada awalnya aku bertolak keluar dari kawasan perumahan ku di Kuala Selangor mengarah ke pejabat ku di Saujana Utama. Rancangnya nak bawa 'laptop' sendiri. Perjalanan ku rasakan seperti sangat jauh. Penuh di dalam kotak pemikiran ini, apakah yang akan aku sampaikan dan adakah apa yang akan aku sampaikan nanti berjaya mengubah pemikiran mereka?


Tiba sahaja aku di pejabat, aku tidak menunggu lama. Aku masuk ke pejabat, ambil komputer riba ku dan terus bergerak ke tempat sebenar yang dituju. Aku berfikir lagi apakah yang patut aku beritahu mereka. Jom Jadi Usahawan. Aku ni dah jadi usahawan ke? Aku mula berangan-angan dan berfikir sehinggakan tidak perasan yang aku sudah hampir tiba.


Ketibaan ku tidak disambut sesiapa pun. Aku rasa asing, maklumlah, sebenarnya aku ni hanya menggantikan Abang Mohsen untuk program hakmilik Lil Cent Total Solution sahaja. Tetapi kesempatan ini aku ambil untuk menambahkan lagi pengalaman dan meneruskan misi pembelajaran dalam hidup aku ini. Sesi sepatutnya bermula jam 9.00 pagi dengan slot wakil dari pihak MARA Klang. Tepat jam 9.00 pagi, wakil dari Pejabat MARA Klang belum juga muncul. Aku agak runsing tetapi cuba bertenang. Lalu, aku pun memulakan bicara awal bersama peserta-peserta.


Assalamualaikum, sapa ku kepada peserta. Mereka terdiri daripada 43 orang peserta, 39 dari UIAM dalam pelbagai bidang manakala 4 orang datangnya dari mereka yang telah bekerja dan pelajar ILP. Aku memulakan proses pemecah bendungan. Aku perkenalkan diri dan respon peserta baik. Aku memulakan bicara, ada peserta bertanya, aku ni usahawan apa? Lalu dengan spontan aku menjawab, air liur. Wah! Air liur. Sebenarnya aku baru terfikir masa tu. Inilah usahawan, semua benda boleh didagangkan dan semua benda boleh dijual, tidak salah lagi. Akulah usahawan itu (ketawa sendiri).


Sesi pertama bermula lewat jam 9.30 pagi. Tiba sahaja wakil dari Pejabat MARA Klang, dia mengomel. "Kenapa tak pasang kain rentang ke apa ke, berpusing-pusing saya" katanya. Aku hanya mampu tersenyum melihat gelagat manusia sebegini. Keadaan sering dipersalahkan dan seolah-olah jika keadaanlah yang menguasai kita.


Aku teringat catatan Stephen Covey tentang prinsip 90/10. 10% dari apa yang berlaku adalah disebabkan keadaan persekitaran yang tidak ada upaya untuk kita mengawalnya manakala 90% lagi adalah bergantung kepada bagaimana kita memberikan tindak balas kepada keadaan tersebut. Yang pastinya, 90% lagi adalah di dalam kawalan kita. Ini membuatkan aku terfikir bahawa, kesungguhan dan keupayaan aku dalam mengusahakan perkhidmatan begini memerlukan beberapa tumpuan penting dan perlu diperbaiki untuk mejadi usahawan yang lebih berjaya dan disegani;

1) Sentiasa meletakkan kejujuran sebagai asas dalam diri walaupun dalam keadaan terlewat menghadiri sesi ceramah. Bukan dipersalahkan tempat ceramah, tetapi sebenarnya kitalah yang tidak pro-aktif untuk mengatasi kelemahan tersebut.

2) Lakukanlah pada kadar yang terbaik menuruti apa yang diminta oleh pelanggan. Bukan bercakap pada benda yang bukan keutamaan menjadikan objektif asal tidak kesampaian. Biarlah kita penat danberpeluh sekalipun melaksanakannya. Itulah tuntutannya.

3) Sentiasa kreatif dan inovatif dalam setiap persembahan. Walaupun pada perkara teknikal (seperti yang aku buat hari tu la, Rancangan Perniagaan), ia perlu diubah pendekatan dan gunakan kaedah yang jauh lebih menarik dan terancang.



Benarlah kata-kata Kiyai Abdullah Gymnastiar, kredibiliti manusia ini bergantung kepada 3 tonggak iaitu; jujur, komited dan dedikasi serta kreatif dan inovatif. Perjalanan program ini sangat lancar dan diharapkan dapat memberikan manfaat kepada peserta yang hadir. Jikalah aku ini diberikan ruang dan lapang masa untuk berkongsi idea dan pengalaman bersama mereka, nescaya Ya Allah, akan aku sampaikan pesanan Nabi Mu dan amanah ummat kepada mereka.


TUNE-lah diri kita.


Perunding Utama Latihan dan Motivasi
IQ Class Management
3 Mei 2009

No comments: