Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

BERSAMA PELAJAR BARU DI MULTIMEDIA COLLEGE JALAN SEMARAK


Pada 29 April 2009, saya bertolak dari rumah saya di Kuala Selangor pada jam 6.30 petang. Perjalanan lancar sehinggal tiba di pejabat saya di Saujana Utama Sungai Buloh. Dhila sudah menunggu bersama barangan yang saya pesan untuk dibawa. Kami pun bergerak dari pejabat menghala ke Sekretariat PEPIAS di Kampung Changkat lebih kurang jam 7.15 malam.

Perjalanan lancar dan di dalam perjalanan, pelbagai perkara yang saya cuba bincangkan dengan Dhila termasuklah hal praktikalnya, hal PEPIAS dan juga pesanan-pesanan yang saya terima dari usrah ABIM Kuala Selangor, saya panjangkan kepada Dhila dengan harapan pesanan ini juga akan dipanjangkan ke dalam usrah PEPIAS kerana itu tujuan utama Dhila bersama saya pada hari itu.

Ketika dalam perjalanan, rupanya banyak perkara yang saya terlupa, yang sepatutnya saya ambil ketika sampai di pejabat tadi. Oleh kerana saya tak naik ke pejabat, maka terlupalah semua. Tidak apa lah. Saya cuba abaikannya walaupun sebenarnya teringat jugak dan ada sesalnya. Kami tiba di Kampung Changkat jam 7.45 malam. Semua dah solat Maghrib maka saya pun bergegas ke surau berdekatan untuk menunaikan solat Maghrib berjemaah. Selesai solat, saya berjumpa dengan Zul dan Ayep, mereka juga baru tiba tadi, maka saya bergerak bersama mereka ke sekretariat.

Saya menunggu Syamel yang sepatutnya bersama saya untuk ke MMC, tapi dia lambat sikit bersiap. Kami bertolak lebih kurang jam 8.30 malam dan tiba di sana jam 8.55 malam. Mujurlah awal. Kami solat Isyak dahulu. Selesai solat Isyak, saya berbincang dengan Syamel berkaitan dengan aktiviti yang ingin kami lakukan. Saya berbelah bagi dan tidak dapat membuat keputusan yang bijak.

Ceramah dimulakan pada jam 9.20 malam. Peserta adalah dari kalangan pelajar baru yang sedang diorientasikan seramai lebih kurang 90 orang. Perjalanan ceramah kurang menyerlah. Saya panas lambat dan perjalanan ceramah juga seperti tidak bersedia dan tidak dirancang. Kelemahan yang jelas dan ia tudak boleh berulang kerana saya akan memberikan ceramah sekali kepada pelajar IPT pada 3 Mei nanti.

Antara kelemahan yang jelas dan perlu diperbaiki ialah;
  1. merancang perjalanan ceramah dan permainan berdasarkan tempoh masa yang diberikan,
  2. melakukan aktiviti 'ice-breakier' dengan berkesan dan lebih bertenaga,
  3. memahami situasi peserta yang mungkin kepenatan.






Ceramah ditamatkan jam 11.50 malam. Kemudian kami dibawa ke bilik mesyuarat MPP untuk memberikan sedikit pesanan kepada adik-adik MPP MMC ini. Malam itu, kami bersama juga dengan Zafrullah, Setiausaha Agung PEPIAS. Keadaan ini menyebabkan saya tidak selesa dan tidak selesai rasanya urusan dengan adik-adik MMC tadi. Seperti nak lakukannya semula, tetapi Allah hanya beri peluang untuk lakukan sesuatu tetapi saya telah bazirkan. Semoga ia dapat diperbaiki pada masa akan datang.

TUNE-lah diri kita.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang