Program Latihan Kepimpinan Muda SK Kelana Jaya 2



Aku bertolak dari SAMT TAJ jam 6.45 pagi 25 April 2009 dalam keadaan yang amat keletihan dan mengantuk. Memandu keretapada kadar kelajuan yang sederhana dan alhamdulillah tiba di Kelana Jaya jam 7.30 pagi. Seperti yang dijanjikan, aku bertemu Syamel dan Azlan di Shell sebelah Giant. Penat rasanya, tetapi, tanggungjawab perlu diteruskan jua.


Kami tiba di SK Kelan Jaya 2 tepat jam 7.55 pagi. Peserta sedang mendaftar dan guru-guru pula sedang membuat persiapan. Azlan dan Syamel membantu memasang peralatan tetapi pihak sekolah tidak menyediakan LCD pula. Maka semua peralatan adalah hakmilik IQCM melainkan PA sistem (kena beli).



Perjalanan lancar walaupun aku dapat merasakan seperti tersejat semua air yang ada dalam badanku. Panas. Tetapi bersabarlah, kerana Allah bersama orang-orang yang sabar. Aktiviti Taklimat SENYUM dan SEDIA berjalan lancar, aku amanahkah Syamel untuk bahagikan kumpulan dan kamera. Semuanya rapai sehinggalah Zaki tiba lebih kurang jam 9.00 pagi.



Permainan dimulakan dengan KAMIL KATA. Seperti biasa ia adalah tugas Zaki. Baru aku sedar dan pelajari, peserta dihadiri dari kalangan darjah 1 hingga 6. Ya Allah. Di sinilah cabarannya. Setiap ungkapan perkataan kami disebutkan satu persatu dan dengan cara yang lembut dan arahannya tepat. Tidak boleh tersilap. Tumpuan tidak boleh diberikan terlalu banyak kepada pelajar tahun 1 dan 2 kerana akan membantutkan perkembangan mereka yang lain.


Azlan.

Sesi permainan kedua diserahkan kepada Azlan. Dia yakin, mahu dan berani untuk melakukannya walaupun tidak berapa faham. Banyak lagi Azlan ni kena belajar. Suaranya terlalu perlahan walaupun guna mikrofon. Wah ini juga mengganggu. Namun permainannya lancar. Silap aku tak bagitau dia pulak tentang objektif permainan. Setakat pemerhatianku, semuanya lancar dan peserta bergembira dan memberi respon yang baik juga.



Syamel.

Lebih bertenaga. Tetapi caranya agak asar bagi peserta tahun 1, 2 dan 3. Arahannya jelas tetapi terganggu kerana campur tangan zaki. Tapi semuanya ok sebab berjalan lancar dan baik. Arahan jelas dan perlukan latihan lagi untuk menambahkan lagi keyakinan diri mereka.


Apapun, mereka akan menjadi keutamaan aku untuk melatih dan memperbaiki persembahan mereka. Terima kasih kepada Syamel dan Azlan kerana membantu sepanjang program. zaki juga tak lupalah. Namun ada beberap perkara yang harus aku berikan perhatian iaitu;

1) Induksi sebelum program / bengkel atau ceramah. Ini sangat penting supaya semua orang faham dan dapat buatkan yang terbaik untuk program.

2) Pembahagian tugasan yang jelas serta komunikasi yang banyak semasa progrma berlangsung.

3) Persiapan yang rapi termasuk dari segi persiapan bahan, sebab nota peserta kurang satu mua yang penting iaitu taklimat senyum dan sedia.


TUNE-lah diri kita.

Perunding Utama Latihan dan Motivasi
IQ Class Management
Program Latihan Kepimpinan Muda
SK Kelana Jaya

No comments: