Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

PROGRAM LATIHAN KEPIMPINAN MUDA SK KELANA JAYA 2


Saya bertolak dari SAMT TAJ jam 6.45 pagi 25 April 2009 dalam keadaan yang amat keletihan dan mengantuk. Memandu keretapada kadar kelajuan yang sederhana dan alhamdulillah tiba di Kelana Jaya jam 7.30 pagi. Seperti yang dijanjikan, saya bertemu Syamel dan Azlan di Shell sebelah Giant. Penat rasanya, tetapi, tanggungjawab perlu diteruskan jua.

Kami tiba di SK Kelan Jaya 2 tepat jam 7.55 pagi. Peserta sedang mendaftar dan guru-guru pula sedang membuat persiapan. Azlan dan Syamel membantu memasang peralatan tetapi pihak sekolah tidak menyediakan LCD pula. Maka semua peralatan adalah hakmilik IQCM melainkan PA sistem (kena beli).





Perjalanan lancar walaupun saya dapat merasakan seperti tersejat semua air yang ada dalam badan saya. Panas. Tetapi bersabarlah, kerana Allah bersama orang-orang yang sabar. Aktiviti Taklimat SENYUM dan SEDIA berjalan lancar, saya amanahkah Syamel untuk bahagikan kumpulan dan kamera. Semuanya rapai sehinggalah Zaki tiba lebih kurang jam 9.00 pagi.




Permainan dimulakan dengan KAMIL KATA. Seperti biasa ia adalah tugas Zaki. Baru saya sedar dan pelajari, peserta dihadiri dari kalangan darjah 1 hingga 6. Ya Allah. Di sinilah cabarannya. Setiap ungkapan perkataan kami disebutkan satu persatu dan dengan cara yang lembut dan arahannya tepat. Tidak boleh tersilap. Tumpuan tidak boleh diberikan terlalu banyak kepada pelajar tahun 1 dan 2 kerana akan membantutkan perkembangan mereka yang lain.

Azlan.

Sesi permainan kedua diserahkan kepada Azlan. Dia yakin, mahu dan berani untuk melakukannya walaupun tidak berapa faham. Banyak lagi Azlan ni kena belajar. Suaranya terlalu perlahan walaupun guna mikrofon. Wah ini juga mengganggu. Namun permainannya lancar. Silap saya tak bagitau dia pulak tentang objektif permainan. Setakat pemerhatian saya, semuanya lancar dan peserta bergembira dan memberi respon yang baik juga.





Syamel.

Lebih bertenaga. Tetapi caranya agak kasar bagi peserta tahun 1, 2 dan 3. Arahannya jelas tetapi terganggu kerana campur tangan Zaki. Tapi semuanya ok sebab berjalan lancar dan baik. Arahan jelas dan perlukan latihan lagi untuk menambahkan lagi keyakinan diri mereka.

Apapun, mereka akan menjadi keutamaan saya untuk melatih dan memperbaiki persembahan mereka. Terima kasih kepada Syamel dan Azlan kerana membantu sepanjang program. Zaki juga tak lupalah. Namun ada beberap perkara yang harus saya berikan perhatian iaitu;
  1. Induksi sebelum program / bengkel atau ceramah. Ini sangat penting supaya semua orang faham dan dapat buatkan yang terbaik untuk program.
  2. Pembahagian tugasan yang jelas serta komunikasi yang banyak semasa progrma berlangsung.
  3. Persiapan yang rapi termasuk dari segi persiapan bahan, sebab nota peserta kurang satu mua yang penting iaitu taklimat senyum dan sedia.

TUNE-lah diri kita.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang