Bersama PEPIAS Shah Alam



12 April 2009, satu program ringkas latihan fasilitator untuk adik-adik baru dalam PEPIAS di Shah Alam. Perjalanan lancar namun pelbagai perkara yang jauh dan masih banyak yang perlu diperbaiki. Program yang dirancangkan dengan keinginan yang baik perlu didatangkan dengan pengisian dan modus operandi yang baik. Jika tidak, natijahnya tidak berpanjangan dan tidak akan mendalam.


10 April wakil PEPIAS Shah Alam menghubungiku dan meminta aku untuk mengisi slot pada 12 haribulan bermula jam 9.00 pagi sehingga 12.30 tengahari. Lamanya. Tapi di dalam hati aku pujukan juga, semuanya demi kebaikan PEPIAS sebagai gerakan Islam, aku tidak boleh tewas dengan syaitan. Walaupun terdapat pelbagai perasaan hambar, tidak mahu, penat dan sebagainya, aku gagahkan juga.



Aku tiba di Masjid Proton Seksyen 27 pada tarikhnya tepat jam 9.00 pagi. "Abang Kam, makanan baru sampai, jemputla makan, adik-adik makan dulu". Sapa salah seorang dari mereka di situ. Nah, pasti lewat kataku. Ini kebiasaan yang mesti dibuang, biarkan masa berlalu begitu je tanpa ada rasa sedih, terkilan silap atau apa sahaja. Ah, perasaan tidak bersalah dengan sumpah Allah terhadap masa! Ini penyakit yang dahsyat.



Sepanjang aktiviti ini berjalan banyak perkara yang aku tekankan dan diharapkan telinga aku dengar betul-betul dan perbaiki lagi. Fasilitator PEPIAS mesti diperbaiki dari beberap sudut penting iaitu;


1) Disiplin masa. Tiada kompromi lagi. Kita seolah-olah main-mainkan bacaan diakhir majlis kita.

2) Penampilan diri fasilitator. Tidak pada tahap yang terbaik. Longgar dan sambil lewa.

3) Sikap yang tidak berubah walaupun sering memesan kepada adik-adik, tetapi ia tidak bermanfaat dan tidak merubah diri kita sendiri.

TUNE-lah diri kita.

No comments: