Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

BERSAMA PEPIAS SHAH ALAM


12 April 2009, satu program ringkas latihan fasilitator untuk adik-adik baru dalam PEPIAS di Shah Alam. Perjalanan lancar namun pelbagai perkara yang jauh dan masih banyak yang perlu diperbaiki. Program yang dirancangkan dengan keinginan yang baik perlu didatangkan dengan pengisian dan modus operandi yang baik. Jika tidak, natijahnya tidak berpanjangan dan tidak akan mendalam.

10 April wakil PEPIAS Shah Alam menghubungi saya dan meminta saya untuk mengisi slot pada 12 haribulan bermula jam 9.00 pagi sehingga 12.30 tengahari. Lamanya. Tapi di dalam hati saya pujukan juga, semuanya demi kebaikan PEPIAS sebagai gerakan Islam, saya tidak boleh tewas dengan syaitan. Walaupun terdapat pelbagai perasaan hambar, tidak mahu, penat dan sebagainya, saya gagahkan juga.




Saya tiba di Masjid Proton Seksyen 27 pada tarikhnya tepat jam 9.00 pagi. "Abang Kam, makanan baru sampai, jemputla makan, adik-adik makan dulu". Sapa salah seorang dari mereka di situ. Nah, pasti lewat kata saya. Ini kebiasaan yang mesti dibuang, biarkan masa berlalu begitu je tanpa ada rasa sedih, terkilan silap atau apa sahaja. Ah, perasaan tidak bersalah dengan sumpah Allah terhadap masa! Ini penyakit yang dahsyat.




Sepanjang aktiviti ini berjalan banyak perkara yang saya tekankan dan diharapkan telinga saya dengar betul-betul dan perbaiki lagi. Fasilitator PEPIAS mesti diperbaiki dari beberap sudut penting iaitu;
  1. Disiplin masa. Tiada kompromi lagi. Kita seolah-olah main-mainkan bacaan diakhir majlis kita.
  2. Penampilan diri fasilitator. Tidak pada tahap yang terbaik. Longgar dan sambil lewa.
  3. Sikap yang tidak berubah walaupun sering memesan kepada adik-adik, tetapi ia tidak bermanfaat dan tidak merubah diri kita sendiri.

TUNE-lah diri kita.


Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang