Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

BERSAMA KEPIMPINAN SMK BANDAR SRI DAMANSARA 2


Alhamdulillah, syukur kerana kesempatan ini masih diberikan kepada saya untuk terus menyampaikan risalah yang diperturunkan Rasulullah kepada kita semua. Perjalanan program kali ini begitu memberangsangkan dan pada hemat saya, ia adalah antara yang terbaik pernah dianjurkan IQ Class Management. Terima kasih tidak terhingga kepada Dhila yang bertungkus-lumus menyediakan bahan dan menjalankan aktiviti dengan berkesan. Tidak lupa juga bantuan dan jasa pengorbanan saudara-saudara saya Yaya, Jo, Zaki, Farid, Azmi dan Fairuz.

Pada permulaannya, keadaan saya agak tidak stabil disebabkan beberapa keadaan iaitu:
  1. Kereta saya dihurung semut. Tengah-tengahari panas terik saya berpanas membersihkan kereta dari semut yang entah dari mana datang. Dalam hati saya terdetik, ujian apakah yang ditimpakan Allah untuk saya ini. Bersabar...
  2. Sekali lagi ada dikalangan fasilitator harapan saya (FaDelaT) yang memberikan alasan tidak munasabah kerana tidak dapat hadir. Iaitu 'terlupa'. Saya naik berang, tetapi diredakan oleh saudara-saudara saya yang sentiasa mengingatkan saya dikala saya lupa dan alpa. Ia dapat digantikan bahkan berlebihan.
  3. Suasana di dalam dewan apabila diberitahu yang hadir bukanlah dari kalangan pengawas (bukan seperti perjanjian asal) tetapi bercampur dengan PRS, Pengawas pusat sumber dan Pustakawan. Jadi? Saya bersabar, dan saya catatkan dalam nota saya. Saya perlu tahu komposis peserta ini dari mana dan apa ekspektasi mereka terhadap program ini.
  4. Persiapan tidak dilakukan dan keadaan seperti seolah-olah tiada apa yang berlaku. semua saudara-saudara saya seperti tidak tahu untuk memulakan tugasan mereka.





Keadaan agak gawat dan saya mula berpeluh dan cuba menenangkan keadaan. Saya bergerak dan mula mengangkat barang-barang keperluan untuk dipasang. Maka, datanglah saudara-saudara saya membantu dan keadaan kembali terkawal dan semakin baik.

Program bermula

Sesi perasmian oleh Pengetua lancar dan kemudian saya memulakan taklimat. Peserta nampak teruja dan tambahan pula masa itu, saya berpakaian lengkap bertali leher. Namun, terdapat juga pada riak wajah mereka yang nampak kurang senang, bosan dan tidak mahu menyertai. Namun saya pindahkan segala yang negatif ke kocek saya dan tinggalkan yang positif serta segar yang optimis dalam minda saya.




Sehingga hari terakhir, sehinggalah saat terakhir bersama peserta seperti tidak dapat melupakan apa yang telah berlaku selama 3 hari 2 malam yang lalu. Ekspektasi mereka berubah setelah melaluinya. Ini bukan kerja saya kerana saya hanyalah manusia biasa yang berfikir luar biasa. Tahniah buat IQCM dan FaDelaT atas daya usaha dan daya juang selama 3 hari 2 malam.

Namun, tersemat dalam hati saya beberapa keadaan yang perlu diperbaiki dan dibuat tindakan segera iaitu;
  1. Kerap mengadakan induksi 1 hari sebelum program atau ceramah untuk memaklumkan apa yang berlaku, siapa dan apa tugasannya;
  2. Peringatkan mereka tentang penampilan diri dari sudut pemakaian khususnya. tidak boleh lagi berkolar bulat serta tidak berkasut;
  3. Agihkan tugas dan maklumkan tugasan ini sebelum berprogram;
  4. sahkan kehadiran FaDelaT sehari sebelum program dan rancangkan perjalanan mereka supaya dapat disesuaikan dengan keaadaan program serta;
  5. Teruskan berkomunikasi secara aktif diantara semua agar tidak ketinggalan maklumat serta terlupa berbuat sesuatu.





TUNE-lah diri kita.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang