Bersama Kepimpinan SMK Bandar Sri Damansara 2



Alhamdulillah, syukur kerana kesempatan ini masih diberikan kepada ku untuk terus menyampaikan risalah yang diperturunkan Rasulullah kepada kita semua. Perjalanan program kali ini begitu memberangsangkan dan pada hemat ku, ia adalah antara yang terbaik pernah dianjurkan IQ Class Management. Terima kasih tidak terhingga kepada Dhila yang bertungkus-lumus menyediakan bahan dan menjalankan aktiviti dengan berkesan. Tidak lupa juga bantuan dan jasa pengorbanan saudara-saudara ku Yaya, Jo, Zaki, Farid, Azmi dan Fairuz.


Pada permulaannya, keadaan aku agak tidak stabil disebabkan beberapa keadaan iaitu:

1) Keretaku dihurung semut. Tengah-tengahari panas terik aku berpanas membersihkan kereta dari semut yang entah dari mana datang. Dalam hatiku terdetik, ujian apakah yang ditimpakan Allah untuk aku ini. Bersabar...

2) Sekali lagi ada dikalangan fasilitator harapan ku (FaDelaT) yang memberikan alasan tidak munasabah kerana tidak dapat hadir. Iaitu 'terlupa'. Aku naik berang, tetapi diredakan oleh saudara-saudaraku yang sentiasa mengingatkan aku dikala aku lupa dan alpa. Ia dapat digantikan bahkan berlebihan.

3) Suasana di dalam dewan apabila diberitahu yang hadir bukanlah dari kalangan pengawas (bukan seperti perjanjian asal) tetapi bercampur dengan PRS, Pengawas pusat sumber dan Pustakawan. Jadi? Aku bersabar, dan aku catatkan dalam nota aku. Aku perlu tahu komposis peserta ini dari mana dan apa ekspektasi mereka terhadap program ini.

4) Persiapan tidak dilakukan dan keadaan seperti seolah-olah tiada apa yang berlaku. semua saudara-saudaraku seperti tidak tahu untuk memulakan tugasan mereka.



Keadaan agak gawat dan aku mula berpeluh dan cuba menenangkan keadaan. Aku bergerak dan mula mengangkat barang-barang keperluan untuk dipasang. Maka, datanglah saudara-saudara ku membantu dan keadaan kembali terkawal dan semakin baik.


Program bermula

Sesi perasmian oleh Pengetua lancar dan kemudian aku memulakan taklimat. Peserta nampak teruja dan tambahan pula masa itu, aku berpakaian lengkap bertali leher. Namun, terdapat juga pada riak wajah mereka yang nampak kurang senang, bosan dan tidak mahu menyertai. Namun aku pindahkan segala yang negatif ke kocek ku dan tinggalkan yang positif serta segar yang optimis dalam minda ku.



Sehingga hari terakhir, sehinggalah saat terakhir bersama peserta seperti tidak dapat melupakan apa yang telah berlaku selama 3 hari 2 malam yang lalu. Ekspektasi mereka berubah setelah melaluinya. Ini bukan kerja aku keran aku hanyalah manusia biasa yang berfikir luar biasa. Tahniahbuat IQCm dan FaDelaT atas daya usaha dan daya juang selama 3 hari 2 malam.


Namun, tersemat dalam hatiku beberapa keadaan yang perlu diperbaiki dan dibuat tindakan segera iaitu;

1) Kerap mengadakan induksi 1 hari sebelum program atau ceramah untuk memaklumkan apa yang berlaku, siapa dan apa tugasannya;

2) Peringatkan mereka tentang penampilan diri dari sudut pemakaian khususnya. tidak boleh lagi berkolar bulat serta tidak berkasut;

3) Agihkan tugas dan maklumkan tugasan ini sebelum berprogram;

4) sahkan kehadiran FaDelaT sehari sebelum program dan rancangkan perjalanan mereka supaya dapat disesuaikan dengan keaadaan program serta;

5) Teruskan berkomunikasi secara aktif diantara semua agar tidak ketinggalan maklumat serta terlupa berbuat sesuatu.



TUNE-lah diri kita.

No comments: