Bersama Jabatan Kebajikan Masyarakat Segamat


Alhamdulillah, segala perancangan dan perjalanan program berjalan dengan lancar. Pada 3 April 2009, Jo, Dhila dan aku bertolak dari Sungai Buloh menghala ke Port Dickson bagi memenuhi satu lagi misi latihan kami iaitu HIGH QUALITY T.E.A.M. Perjalanan kami lancar dan masing-masing mengharapkan kemudahan dan kelapangan dalam menjalankan program kali ini.



Tepat jam 4.30 petang kami tiba di PNB Ilham Resort bertemu dengan Zaki dan Liza. Kami bergerak ke Tiara Beach Resort untuk memasuki bilik yang dijanjikan Zaki. Apartment 3 bilik. Tiba sahaja di sana, kami terkejut apabila yang dilihat cuma ada katil 'queen size' dan tidak ada satu bilik pun. Hati ku mula terdetik, "ujian apa pula yang Allah ingin timpakan kepada kami?" Kami bersabar, tidak timbul sedikit pun kegusaran dalam jiwa.


Tiba-tiba timbul nama ****, buat baju dan beg, tapi beg tak siap. Allah, apa lagi musibah ini. Aku tidak mengendahkan dan cuba untuk tidak memikirkannya memandangkan Zaki yang menguruskannya. Dalam hati aku terus berdebar dan datang risau sedikit demi sedikit. Pukul 9.30 Zaki kata peserta baru tiba. Lambat lagi. Kami bergerak semula ke PNB ILham Resort untuk gunakan bilik yang ada untuk peserta dulu.


Peserta tiba jam 10.00 malam, lewat dan mereka kepenatan. Aku risau lagi. Malam ni takde taklimat, terus masuk bilik. Terdengar suara-suara yang mengatakan kalau boleh esok nak balik dah. Sedikit lemah hati ku. Tapi aku gagahkan juga, tiada apa yang mampu menghalang apa yang ingin aku lakukan melainkan Allah. Tetapi, bermula pada malam itu, dengan semangat yang kuat... Allah membuka jalan kepada kami satu persatu dengan mudah...


Bilik, ada lebih kerana peserta yang hadir tidak penuh. Alhamdulillah, dapat apartment di PNB Ilham Resort. Peserta nampak terbuka dan bersemangat dengan setiap aktiviti yang kami sediakan dan program ini ditutupi dengan permainan XY. Semuanya berjalan dengan lancar dan harap-harapnya berkesan. Namun, timbul dibenak pemikiran ku yang mesti kami semua ingatkan;


1) Sabar adalah tunjang dalam pekerjaan.

Bersabar menjadi tunjang kepada segala tindak tanduk kita pada masa kini dan akan datang. sabar menjadikan seseorang itu bersikap rasional dan sangat profesional. Bersabar menjadikan seseorang itu amat disegani dan terserlah ketenangan kepada mereka. Maka walaupun apapun yang terjadi, bersabarlah dan senyum. :-)


2) Usah kalah dengan situasi

Kerana kita yang mengawal situasi. Apa yang utama adalah pemikiran yang positif dan bermotivasi. Siapapun dihadapan kita, dalam latihan, kitalah yang mengawal situasi. Apabila situasi terlepas dari tangan kita, maka akan terserlah kelemahan dan membuka ruang lebih banyak kepada kelemahan.


3) Merancang Awal

Bersifat terbuka, merancang awal dan banyakkan perbincangan. Antara kelemahan kali ini ialah, perancangan awal, tetapi kurang perbincangan dan permuafakatan yang menjadikan ia agak kelam kabut dan tidak tersusun. Disiplin juga boleh dipertikaikan dan ia masih jauh dan banyak untuk diperbaiki.


TUNE-lah diri kita.

No comments: