Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

CARA PEMBAWAKAN FASILITATOR DI DALAM PROGRAM-PROGRAM YANG BERLAINAN

Fasilitator kerapkali dibincangkan sebagai pemudahcara, pembimbing dan penasihat. Mereka juga dikenali sebagai guru, abang atau ketua di dalam sesuatu kumpulan LDK. LDK pula didefinasikan sebagai kumpulan dinamik atau satu kelompok kumpulan peserta yang sentiasa membawa perubahan dan peningkatan bermula dari pertemuan pertama sehinggalah sebelum menamatkan kursus, latihan atau program. Fasilitator dan peserta LDK merupakan dua entiti yang saling berkait dan bersandaran diantara satu sama lain. Tiada fasilitator maka tidak bergeraklah kumpulan LDKnya bahkan tiada ahli LDKnya maka fasilitator itu tiadalah membawa erti apa-apa. Persoalannya, bagaimana pula jika fasilitatornya gagal berfungsi dengan baik di dalam kumpulan LDKnya?

Fasilitator merupakan salah satu pendekatan atau medium dalam menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Memahami konsep dakwah ini adalah penting dalam usaha untuk menjadi seorang fasilitator yang berfungsi dengan baik. Konsep bimbingan dalam kaunseling iaitu “membantu orang lain untuk membantu diri sendiri” adalah pendekatan yang paling tepat untuk kita istilahkan dalam isu ini. Keadaan inilah yang perlu kita sedar dan selami iaitu apabila kita bercakap atau memberikan nasihat, telinga yang paling hampir dengan mulut kita ialah telinga kita sendiri. Jadi jawapannya ialah, kita juga perlu perbuat apa yang diperkatakan.

Kegagalan pembawakan seorang fasilitator di dalam program adalah disebabkan oleh gagalnya diri mereka sendiri untuk menjelmakan sedikit bayangan tentang apa yang mereka perkatakan. Ia merupakan permasalahan sikap terhadap diri mereka sendiri. Sikap sambil lewa terhadap tanggungjawab fasilitator, sikap bermudah-mudah, budaya ‘takpe’ dan ‘oklah tu’. Sikap ini terbentuk adalah disebabkan hilangnya matlamat dasar dalam setiap perilaku manusia disebabkan oleh rutin. Akhirnya mereka melupakan apakah tanggungjawab mereka di dalam LDK serta di dalam program tersebut.

Apabila seorang fasilitator bekerja mengikut kerutinan, maka mereka hanya akan melakukan sesuatu tanpa matlamat dan halatuju. Maka, semua perilaku, tatacarakerja serta tingkahlaku adalah tidak terancang, tidak punya sasaran, membuta tuli, tiada persiapan dan tidak rasional. Rutin ini juga akhirnya membelenggu pemikiran fasilitator yang menyebabkan minda mereka ibarat berada di dalam kotak yang tertutup. Keadaan ini menjadikan mereka ini sangat takut untuk mencuba dan menghasilkan bentuk pemikiran atau pembawakan yang baru. Rutin menjadikan manusia tidak kreatif dan kurang inovatif. Tidak berani untuk menyuarakan kejujuran hati mereka dan akhirnya amanah sebagai seorang fasilitator yang diharapkan mula menjadi tawar dan tidak berfungsi dengan baik.

Akhirnya, segala tugas kita menjadi sia-sia bukan hanya kepada peserta di dalam kelompok LDK kita tetapi juga kepada diri kita. Kita akhirnya tidak berjaya meningkatkan kredibiliti kita sebagai fasilitator apatah lagi mungkin sebagai Muslim. Masa yang diperuntukkan Allah selama 3 hari 2 malam itu akhirnya menjadi suatu pembaziran dan bertambah malang lagi apabila masa itu tidak dapat dikembalikan. Oleh yang demikian, para fasilitator yang ingin menjadikan pembawakan mereka berkesan dalam program-program yang berlainan disarankan supaya;

  1. Memperbetulkan sikap anda dalam kehidupan anda seharian. Setiap perkara baik motivasi, jatidiri mahupun kepimpinan merupakan elemen kehidupan kita semua. Tidak sepatutnya kita bermasalah terhadapnya.
  2. Sediakan minda yang tepat untuk program yang sepatutnya. Ketahui permintaan program melalui objektif program mereka.
  3. Perancangan yang mantap sebelum program. Lakukan sedikit pembacaan dan persiapan secara strategis untuk segala perkara yang mungkin berlaku.
  4. Berfikir secara kreatif dan inovatif. Ambillah risiko untuk membuat kelainan dan perubahan. Kita tidak sepatutnya berada pada tahap ‘status quo’.
  5. Letakkan dalam minda kita bahawa, inilah masa kita yang paling perlu untuk dimanfaatkan sepenuhnya agar tidak disia-siakan hanya disebabkan kelewahan kita.


Kekalkan dalam diri kita tiga ciri orang yang berkredibiliti iaitu;

  1. Sifat jujur, amanah, boleh dipercayai serta berpegang pada janji.
  2. Melakukan kerja pada tahap yang terbaik dan paling cemerlang pencapaiannya.
  3. Sentiasa kreatif dan inovatif dalam setiap pekerjaan.

Semoga diberkati Allah.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang