Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

PERUBAHAN DIRI

Kehidupan ini memerlukan perubahan dan penambahbaikkan. Malangnya, manusia sangat takutkan perubahan. Takut untuk merubah pandangan hidup dan cara hidup yang telah diamalkan sejak dahulu lagi. Perubahan adalah satu tuntutan sebagaimana kata-kata yang sering kita bersam ungkapkan. Hari ini mestilah lebih baik dari semalam dan esok mestilah lebih baik dari hari ini. Ada cara lain untuk mencapainya? Sudah tentu dengan cara buat perubahan.

Perubahan dalam Islam lebih terkait rapat dengan hijrah. Keluarkan diri dari kejahilan kepada celik akal, kemiskinan kepada kehidupan lebih sempurna dan terbaik. Inilah yang dianjurkan oleh Islam. Perubahan perlu dilakukan segera dan bukan sekadar diungkapkan dengan kata-kata. Berubah bererti melakukan sesuatu yang baru. Beranikah kita melakukannya?

Perubahan memerlukan keberanian dan keyakinan untuk berhadapan dengan risiko. Risiko pertama, persekitaran keluarga dan rakan-rakan kita. "Apa kau dah berubah?". "Kejap je tu...". Ungkapan indah ini pasti bersama dengan kita jika kita ingin melakukan perubahan. Ia perlu ditempuh dan didengari sambil memujuk diri sendiri untuk terus terusan melakukan yang terbaik.

Perubahan mesti bermula dengan keinginan dan matlamat yang jelas. Matlamat yang jelas menetapkan haluan kita untuk mencapai sesuatu dengan azam dan cita-cita. Apa yang hendak diubah dan kenapa kita perlu berubah? Soalan ini perlu ditanya dahulu sebelum didatangi soalan yang lainnya.

Kemudian, bersedia dengan minda yang sangat positif. Di sinilah kekuatan yang diperlukan apabila datang soalan, "boleh ke kau berubah..", "betul ke kau nak berubah..". Sentiasa bercakap dengan diri sendiri, manusia hebat adalah manusia yang mampu mencipta kelainan dikala orang lain memikirkan persamaan. Berani untuk berasa lain dan dilihat lain.

Sikap kita juga perlu diperbetulkan terhadap orang lain. Terima mereka seadanya. Jika kita rasa kita sudah baik dan berubah menjadi lebih baik, jadi, mereka juga berpotensi untuk menjadi lebih baik. TUNE diri kita.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang