Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

PERASAAN HASAD DENGKI ORANG MUKMIN

Di dalam buku Bahtera Penyelamat tulisan Fathi Yakan. Beliau membincangkan tentang kehidupan seorang pendakwah yang akan sentiasa didatangkan ujian bagi memastikan keberadaan mereka di jalan dakwah ini. Perbincangan saya bersama rakan-rakan seperjuangan ialah bertajuk Orang Mukmin yang Dengki Kepadanya.

Pertama sekali persoalan yang terlintas dalam fikiran saya ialah, mengapa ada orang Mukmin (orang beriman) yang dengki dan bermusuh dengan pendakwah? Firman Allah di dalam Al-Quran yang bermaksud:

"Kamu ummat terbaik yang lahir dari kalangan manusia. Mengajaklah kepada perkara kebaikan dan mencegahlah dari perbuatan mungkar dan berimanlah kepada Allah."

Firman Allah ini memberikan gambaran jelas bahawa, sebagai manusia yang diciptakan Allah, tugas kita terbahagi kepada 3 yang utama iaitu:

1. Sebagai hamba kepada Pemilik seluruh alam;
2. Khalifah yang diberikan tanggungjawab untuk mentadbir alam ini; serta
3. Da'i yang bertanggungjawab menyampaikan Agama Allah kepada setiap insan.

Adapun menurut sahabat saya, pendakwah ini adalah merujuk kepada Rasulullah s.a.w, tetapi tugas kita adalah wajib menyambungnya kerana kita merupakan ahli jamaah yang besar iaitu jamaah ahli sunnah wal jamaah yang bersumberkan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah. Jadi dalam menjalankan tugasan sebagai pendakwah, pastinya jalan ini tidak mudah dan tidak dekat. Ia adalah jalan yang jauh dan berliku-liku. Perjalanan ini pasti akan menguji sejauhmana keimanan kita kepada Allah s.w.t.

Timbul pula persoalan, dimanakah tahap kesabaran kita? Sabar untuk orang yang beriman dan berdakwah sudah tentu tiada hadnya. Kerana apabila datang ujian, maka kita mesti bersabar dan apabila kita berjaya tempuhinya adakah Allah akan berhenti dari menguji kita? Tentu sekali tidak. Jadi dimana tahap kesabarannya? Jawapannya ialah tiada.

Terdapat 7 perkara yang menjadi punca kepada perasaan hasad dengki ini menurut Fathi Yakan iaitu;

1. Permusuhan
Kerap berlaku dikalangan kita apabila tidak berpuas hati, dikalahkan, ditegur atau diperbetulkan, maka akan timbullah perasaan dendam dan permusuhan. Kerana itu, apabila kita menjadi pendakwah, perlulah berlapang dada menerima teguran dan ingatlah kejayaan atau kegagalan sesuautu yang dilakukan adalah disebabkan oleh kuasa Allah s.w.t. Kita perlu melihat setiap orang mempunyai potensi untuk masuk syurga.

2. Rasa diri mulia
Perasaan ini berlaku apabila terdapat dikalangan kita orang yang lebih bermaklumat, lebih baik penampilan atau pengetahuannya, maka akan timbullah persoalan, kenapa dia lebih baik dari aku. Maka manusia akan mula berusaha untuk menjadi lebih baik pada masa yang sama adalah untuk menunjuk-nunjuk bahawa dia yang lebih baik. Kerana itu, pesan Imam Hassan Al-Banna, janganlah kamu menambah ilmu untuk digunakan sebagai tujuan untuk perdebatan, kerana perdebatan adalah untuk mencari kebenaran.

3. Takabur
Sebagaimana yang kita fahami, takabur ialah merasakan diri kita lebih baik dan tiada yang sebaik kita. Kita mengangkat diri kita supaya orang melihat kita tinggi dan berkuasa.

4. Ujub
Ujub pula merasakan kebaikan diri dan berbangga dengan apa yang dapat diri kita lakukan. Merasakan diri mampu melakukannya. Perasaan ini sangat halus dan hampir tidak dapat kelihatan kerana ia hanya akan hadir apabila kita mula menceritakan pengalaman yang membesarkan diri kita.

5. Kedudukan
Mereka ini berusaha untuk mendapatkan kedudukan dan pangkat dalam setiap kerja yang dilakukan. Berlumba-lumba dan bersaing untuk memastikan mereka dilihat sebagai 'seseorang'.

6. Populariti
Mereka sanggup lakukan apa sahaja untuk mendapatkan populariti dikalangan rakan-rakan dan ingin nama mereka sentiasa menjadi sebutan dan ia akan berkait dengan keujuban dan bersifat takabur.

7. Busuk hati
Apabila hampir kesemua di atas tadi dilakukan, maka busuk hati akan timbul dan berlaku tidak senang apabila ada orang yang mendahului mereka dalam apa jua yang mereka rasakan mereka yang terbaik. Akibat dari busuk hati ini akan timbul tindakan-tindakan luar kawalan yang tentunya dudalangi oleh syaitan yang direjam.

Untuk mengatasi perasaan ini sekiranya terdapat mereka yang disekitar kita begini ialah dengan 3 cara yang dicadangkan oleh Fathi Yakan iaitu:

1. Menjauhi mereka
2. Tidak bergaul dengan mereka
3. Mengelakkan diri dari mendengar percakapan mereka

Jika diri kita yang dihinggapi penyakit ini, ingatlah pesanan Rasulullah bahawa, penyakit hasad dengki ini ialah ibarat api yang membakar ranting kayu perlahan-lahan di dalam hati kita. Jadi, atasilah dengan;

1. Memohon ampun dan bertaubatlah dengan Allah
2. Rapatkanlah diri dengan Allah
3. Bersabar dengan solat kita
4. dan bersabar dengan hidayah dan pertolongan Allah

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang