Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

10 PERKARA YANG KITA KERAP KALI BAZIRKAN

Pembaziran dalam masyarakat kita amat sinonim dengan pembaziran harta, tenaga dan masa. Apa yang jelasnya, pembaziran merupajn sesuatu yang amat negati dan memberikan kesan yang buruk dalam kehidupan manusia. Bahkan Allah s.w.t. telah pun berfirman dalam surah yang masyhur di dalam masyarakat kita yakni surah Al-'Asr ayat 1 hingga 3 yang bermaksud;

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar."

Bahkan Baginda Rasul sallallahu'alaihiwasallam juga pernah menegur sahabatnya, Saad bin bin Abi Waqas ketika beliau berwuduk yang sabdanya berbunyi, "Daripada Abdullah bin Amru bin Al-'As bahawa Rasulullah sallallahu'alaihiwasallam lalu berdekatan Saad yang sedang berwuduk. Baginda bersabda, 'Pembaziran jenis apakah ini, wahai Saad?' Maka Saad berkata, 'Dalam wuduk pun ada pembaziran?' Rasulullah sallallahu'alaihiwasallam menjawab, 'Walaupun kamu berwuduk dalam sungai yang sedang mengalir.'"

Jelas sekali, pembaziran banyak berlaku walalupun ketika kita melakukan kebaikan. Sebab itu haruslah kita muhasabah bersama apakah kemungkinan-kemungkinan pembaziran yang kita lakukan tanpa kita sedari dan menjadi penyebab kepada kurangnya kita bersyukur atas pemberian dari Nya. Al-Quran juga telah merakamkan perihal manusiawi yang suka membazir dengan istilah boros dan saudara kepada syaitan sebagaimana firman Nya di dalam surah Al-Isra' ayat 27 yang bermaksud;

"Sesungguhnya orang-orang yang boros itu adalah saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya."

Mari kita fokuskan perbincangan kita kepada 10 bentuk pembaziran yang termasuk soal harta, tenaga atau masa. Jika kita fikirkan, terlalu banyak sebenarnya yang telah kita sia-siakan hanya kerana salah keutamaan yang kita letakkan dalam kehidupan kita.

Pembaziran Ilmu Pengetahuan
Hari ini ramai dikalangan kita yang terjebak dengan pembaziran ini. Mereka bukan tidak tahu, cuma mereka tidak peduli kepada apa yang mereka tahu. Mereka tidak mengamalkan bahkan juga tidak disampaikan. Tahu mereka hanya habis untuk berhujah tetapi sedikit sekali amalan. Ingatlah, kita akan dipersoalkan nanti tentang perkara yang kita tahu tapi kita tidak berbuat. Allah s.w.t. telah menempelak kaum Yahudi dahulu dengan firman Nya dalam surah Al-Baqarah ayat 44 yang bermaksud;

"Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?"

Pembaziran Pada Tindakan
Bagaimana pembaziran pada tindakan? Setiap kita diberikan tanggungjawab untuk dilaksanakan. Semua kita tahu bahawa tanggungjawab itu satu amanah yang perlu kita tanggung dan jawab kemudian hari. Namun, ramai dari kita mengabaikannya. Kita sambil lewa dalam menjalankan amanah sehingga setiap pekerjaan yang kita lakukan, hilang keikhlasan dan hilang kesungguhannya. Kita hanya melakukannya untuk mendapatkan ganjaran kecil yang sementara sedangkan, Allah s.w.t. telah beri kita peluang untuk raih ganjaran dunia dan akhirat dari amanah yang diberikan kepada kita. Kita tidak perasan. Kerana itulah Allah s.w.t. berfirman dalam surah Al-Ankabut ayat 69 yang bermaksud;

“Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh untuk (mencari keridhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.”

Pembaziran Harta Benda
Kita kerap membazirkan harta kita untuk perkara yang tidak mendatangkan ganjaran dalam kehidupan kita di akhirat. Kita buangkan duit kita, kedudukan kita dan kekuasaan kita pada perkara yang tiada langsung meninggalkan manfaat untuk kehidupan ini dan kehidupan akhirat kita.

Pembaziran Hati
Kosongnya hati kita tidak diisikan dengan kasih sayang dari Allah s.w.t.. Diri berasa amat berjauhan dari Nya dan akhirnya menghilangkan rasa nyaman dan aman dalam kehidupan. Nyaman dan aman itu diisi dengan perkara dunia yang melalaikan sehingga hati kita gelap dan tertutup dari hidayahnya.

Pembaziran Tubuh Badan
Apabila hati telah menjauh dari Allah s.w.t., maka tubuh juga akan mula berasa berat untuk beribadah kepada Nya sekaligus kita telah membazirkan tubuh yang dipinjamkan ini untuk mengabdikan diri kepada Nya.

Pembaziran Kasih Sayang
DIA yang mendatangkan rasa kasih dan sayang kita sesama makhluk maka kepada DIAlah sebenarnya yang paling layak untuk kita tanamkan kasih sayang kita ini. Bukan bermaksud menidakkan kasih sayang sesama makhluk tetapi, asas kasih sayang itu adalah kepada Nya. Firman Allah s.w.t. di dalam surah Al-Baqarah ayat 216 yang bermaksud;

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Pembaziran Masa
Tidak syak lagi dan semua kita ketahui sebagaimana yang Allah s.w.t. telah sumpahkan di dalam surah Al-'Asr di atas. Selalu kita gagal menggunakannya dengan baik. Kerapkali kita menyesal pada perkara yang telah lalu sedangkan kita punya peluang untuk buat perkara yang lebih baik pada masa akan datang, tetapi akhirnya sesal itu datang lagi. Masa itu hidup dan hidup ini dipinjamkan. Jika tidak dimanfaatkan, besar kerugian untuk kita nanti.

Pembaziran Intelektual
Kita biarkan keupayaan berfikir kita ini digunakan untuk perkara yang kurang atau tidak dapat memberikan manfaat untuk kita bahkan untuk sesiapa pun. Allah s.w.t. berkali-kalai telah memperingatkan, adakah kamu tidak berfikir? Adakah kamu tidak melihat? Adakah kamu tidak mendengar? Adakah kita tidak faham lagi? Maka dibiarkan masyarakat ini terus hanyut dengan kerosakan tanpa ada manusia yang berusaha untuk merubahnya hanya kerana 'malaslah nak fikir'.

Pembaziran Khidmat
Kurangnya mahu berfikir akhirnya kita disibukkan dengan memberikan khidmat kita kepada mereka yang sedikit manfaatnya untuk ummat dan untuk Allah s.w.t.. Kita berdamping dengan mereka yang hanya menyibukkan kita dengan hal-hal keduniaan sehingga kita sendiri leka dalam kealpaan dek kerana seronoknya dan bayangan keindahan yang hakikatnya amat sementara.

Pembaziran Dalam Mengingati Allah (Zikrullah)
Oleh sebab semua pembaziran di atas secara berterusan kita lakukan, zikir kita akan mula menjadi pembaziran kerana zikir-zikir itu hanya tamat hingga hujung lidah dan tidak sedikit pun berjaya menyentuh ke hati-hati manusia khususnya diri kita sendiri. Zikir yang kita baca seharian baik selepas solat, dalam kenderaan dan dalam apa jua waktu lapang, hanya bacaan yang memenatkan lidah tetapi tidak menundukkan hati.

Wahai saudaraku sekalian, muhasabahlah diri kita tambahan lagi kita baru sahaja keluar dari madrasah Ramadhan yang padanya adalah tempoh muhasabah dan taubat yang panjang. Semoga segala pendidikan di dalam bulan Ramadhan akan memberikan kesan kepada kita untuk berhadapan dengan 11 bulan yang akan datang.




Rujukan:
http://idznsh.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang