Skip to main content

DAFTAR SEKARANG!

DAFTAR SEKARANG!
Cemerlang Belajar Online, 20 Jun 2021, 9.00 pagi

PEKERJAAN SEBAGAI AMANAH ALLAH: DEDIKASI, DETERMINASI DAN DISIPLIN

Semua orang bekerja samaada menjadi pekerja atau majikan pekerja. Pada asasnya, pekerjaan adalah aktiviti wajib dilakukan oleh seorang manusia bagi memastikan diri mereka memperoleh pendapatan yang akan digunakan untuk menyara kehidupan mereka serta keluarga saraan mereka. Kehidupan sebegini adalah satu perjalanan hidup yang biasa berlaku kepada manusia. Dek kerana kebiasaan tadi, maka manusia lupa kepada asas dan matlamat sebenar pekerjaan mereka. Bangun pagi dan buka sahaja mata, maka bermulalah hari bekerja seperti biasa.

Kehidupan yang biasa ini pada umunya adalah tidak wujud dalam kehidupan seorang Muslim Mukmin. Ini kerana sebagaimana pesanan Baginda Rasulullah iaitu seorang manusia yang terbaik adalah hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok lebih baik dari hari ini. Adakah ini berlaku kepada kita? Sebaliknya yang berlaku adalah hari-hari sama seperti semalam. Nabi juga ada bersabda bahawa mereka yang hari ini sama seperti semalam adalah mereka yang lalai. Hasil kajian psikologi ada menyebut, apabila kita membuat sesuatu kerja yang sama secara kerap lebih dari enam kali, kita akan mula melupakan matlamat sebenar apa yang kita lakukan.

Perjelaskan Matlamat
Beberapa perkara perlu dilakukan bagi memastikan kita terus komited dalam melaksanakan tugas masing-masing. Ia perlulah bermula dengan merubah pandangan hidup kita terhadap pekerjaan. Pertama, pekerjaan kita adalah sumber rezeki yang ditentukan oleh Allah s.w.t. Ia perlulah mendapat keberkatan dan diredhai Allah. Kedua, kerja ini amanah Allah untuk kita tetapi bukanlah beban. Ia perlu dilaksanakan dengan sempurna kerana kita akan disoal atas apa yang kita kerjakan terhadap amanah kita. Terakhir pula kite perlu jelas bahawa kerja kita adalah ikhlas kerana Allah untuk kebaikan masyarakat dipersekitaran kita.

Wujudkan suasana mahabbah
Pesanan Baginda Rasulullah kepada umat Islam harus kita perhalusi sebaik mungkin. Baginda berpesan agar kita umat manusia tidak saling memutuskan silaturrahim kerana bagi mereka yang memutuskan silaturrahim, maka akan putuslah rahmat Allah kepadanya. Suasana mahabbah dalam organisasi merupakan satu keperluan untuk memastikan kita dapat bekerjasama dengan baik. Prinsip 4KA perlulah diperhalusi dan diterapkan dalam pasukan kita. 4K mewakili kebersamaan, kepercayaan, keterbukaan dalam kerahsiaan dan A mewakili 'adabul ikhtilaf'. Maka, untuk menanam prinsip ini ia harus bermula dengan saling mengenali antara satu sama lain. Hati yang terbuka untuk menerima kekuatan dan kelemahan seseorang. Terimalah mereka seadanya.

Memahami pekerjaan sebagai amanah adalah sangat penting dalam usaha untuk melahirkan pekerja yang dedikasi, determinasi dan disiplin. Dedikasi bermaksud keupayaan setiap individu dalam organisasi untuk melakukan tugas masing-masing dengan sebaik mungkin. Determinasi pula ialah keupayaan mereka untuk melakukan tugas sehingga sanggup berkorban apa sahaja asal yang penting tugas mereka dapat selesai dan capai yang terbaik. Manakala disiplin ialah satu keupayaan yang membentuk sikap, jatidiri serta pendirian yang tetap dalam tugas.

Untuk melahirkan pekerja yang sebaik ini maka wajarlah ia dimulai dengan penjelasan matlamat. Ini kerana matlamat itu ibarat cita-cita. Kejayaan akan hadir dengan usaha dan usaha tidak akan terbentuk dalam minda kita jika tidak bermula dengan cita-cita. Pemurnian matlamat ini pula perlu disusuli dengan emosi yang stabil dan kerohanian yang mantap. Peranan ini perlu dimainkan oleh setiap peringkat dalam organisasi. Jika subur suasana yang muhibbah dalam organisasi, pastinya segala pekerjaan dapat dilakukan dalam keadaan yang terbaik, tenang dan bersama-sama berbanding dalam keadaan tegang.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN INTEGRITI DALAM KEPIMPINAN

Insan berintegriti apabila mengamalkan sikap jujur ​​serta menonjolkan daya kepatuhan yang berterusan tanpa kompromi terhadap nilai-nilai dan juga prinsip moral berlandaskan kepada etika sesuatu pekerjaan atau kelompok. Apabila kita merujuk soal etika, integriti di dalamnya adalah kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti amat bertentangan dengan kemunafikan, kerana penilaian melalui neraca integriti akan mengambil kira konsistensi dalaman peribadi dengan sifat murnipada masa yang sama dinasihatkan kepada pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri dan kelompok itu, harus memikirkan soal perbezaan tersebut lalu mengubahnya. Perkataan integriti sebenarnya dikembangkan dari kata asal integer dari perkataan Latin melambangkan satu sifat, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap. Maka dari satu sudut pandang dunia kepimpinan, integriti adalah nilai jati diri kepimpinanyang dilambangkan melalui kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Oleh se

KENAPA SAYA PERLU MENJADI FASILITATOR?

Apabila kita fikirkan bersama, keprihatinan masyarakat pada hari ini adalah amat kurang. Peningkatan gejala sosial semakin meningkat dan amat meruncing. Pelbagai cerita dan khabar yang telah kita dengari dan khuatiri. Apa peranan kita? Adakah kita hanya ingin mendengar dan melihat tetapi tidak mahu turut sama membantu? Masyarakat hari ini sudah hilang rasa peduli mereka kepada msayarakat. Mereka tidak berminat untuk mengambil tahu tentang masalah orang lain dan hanya menumpukan perhatian kepada kehidupan secara individu. Akhirnya ia melahirkan masyarakat yang individualistik dan materialistik. Apa itu fasilitator? Fasilitator datangnya dari perkataan Bahasa Inggeris 'facilitator'. Ia adalah kata terbitan dari kata dasarnya 'facilitate'. Secara bahasanya ia membawa maksud kemudahan, bantuan atau membantu. Ia juga dikenali sebagai pemudahcara, pembimbing dan banyak lagi istilah yang digunakan. Fasilitator adalah contoh, pencetus, motivator, provokator dan pelbagai

MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM ORGANISASI

Herbert A. Simon menganggap proses membuat keputusan adalah sama dengan keseluruhan proses pengurusan. Pandangan beliau 'Decision making comprises three principal phases: finding occasions for making a decision; finding possible courses of action; and choosing among courses of action.' Membuat keputusan di dalam sesebuah organisasi merupakan sesuatu yang amat penting dalam memastikan kelangsungan organisasi tersebut. Semua kita secara langsung atau tidak langsung terlibat dalam proses membuat keputusan ini khususnya dalam hal peribadi, keluarga begitu juga dalam situasi bersama rakan-rakan sekerja. Apabila terhidang dihadapan kita beberapa pilihan untuk diambil khusus kepada isu-isu tertentu, pilihan kita itulah yang dikatakan sebagai keputusan. Selagi ia berhenti pada tahap pilihan maka ia belum dinilai sebagai sebuah keputusan. Pilihan adalah alat pandu kepada si pembuat keputusan sesuai dengan objektif yang ingin dicapainya. Pembuat keputusan kebiasaannya adalah mereka yang